هر چی پر ایرادتر، طبیعی تر!
هر چی پر ایراد تر طبیعیتر!
نرمافزار ویری (VRay) با استفاده از موتور رندر قدرتمندی که در اختیار دارد، در معماری، طراحی داخلی، طراحی نمای ساختمان محبوبیت بسیار زیادی بین طراحان و معماران دارد. دقت بسیار بالا در محاسبه تابش نور و سایههای ایجادشده، سرعت رندر، امکان تغییر رنگ و انعکاس متریال ها و تنظیمات گسترده آن در این نرمافزار، از برتریهای این پلاگین است.
همانطور که میدانید استفاده از تکسچر بهمنظور نمایش طرح و مدل مدنظر روی سطح آبجکت، در هنگام طراحی، سبب ارائه رندرهای رئال و نمایش تسلط کامل طراح به پروژه است. در دنیای واقعی هیچچیز تمیز و یا Perfect(عالی) نیست، با رعایت این اصل در رندرها، قطعاً به واقعیت نزدیکتر میشوید. Quixel Bridge محصولی است که تقریباً تمام تری دی آرتیستها حداقل یکبار با آن سرکار داشته و تا به امروز و این لحظه قریب به تعداد 16217، Assets در اختیار مادر قالب 3D Assets،3D Plants،Surfaces،Decals،Atlases،Imperfections،Displacements،Brushes قرار داده است. در این فیلم آموزشی از دوره آموزش ویری، به بررسی Imperfections میپردازیم. تمام خدماتی که در این سایت ارائه میشود، بهصورت رایگان در اختیار شماست.
Imperfections در ویری
Imperfections به معنای نقوص، عیبها است. با ارائه یک سری تکسچرهای سیاهوسفید و Gray Scale (مقیاس خاکستری) در اختیار شما، میتوان با بهرهگیری از آنها و پیاده کردن عیب و ایراد جزئی روی مدلها، به طبیعیتر جلوه دادن مدل کمک کرد. Imperfections دارای طبقهبندی مختلف از تکسچرهای پرکاربرد، مانند: Dirt(کثیف)،FINGERPRINT(اثرانگشت)،FROST(حالت بخار و یخزده) و… است.
در این بخش از آموزش رایگان ویری در حالت FINGERPRINT، مشاهده میشود تکسچرهای جالب برای اضافه کردن جزییاتی مانند اثرانگشت روی شیشه، فلز، اجسام و… . وجود دارد، (ممکن است به خاطر اثرانگشت بهجامانده باشد) به کمک این تکسچر میتوان ساخت. با انتخاب تکسچر مدنظر، با کلیک راست کردن و انتخاب گزینه Go to Files، مشاهده میکنید این فایل دانلود شد؛ شامل دو تکسچر Gloss و Roughness است. این دو باهم تفاوتی ندارند، منتها برعکس هم و Invert هستند. بسته به موتور رندری که استفاده میکنید، میتوان هریک را به کار برد؛ در ویری میتوان از هر دو استفاده نمود.
نحوه استفاده از FINGERPRINT برای ایجاد لکه در ویری
برای استفاده از FINGERPRINT، مشاهده میکنید قاشقی که درصحنه وجود دارد دارای متریال سادهای است. با رفتن به محیط ونتیج بهراحتی بهصورت ریل تایم (REAL-TIME) میتوان صحنه را بررسی نمود، اینک بررسی میکنیم قاشق به چه شکل دیده میشود. در ونتیج بعد از فعال کردن Live Link، به محیط تری دی مکس بازگشته سپس Live Link to Chaos Vantage را فعال میکنیم، مشاهده میشود هیچ لکه و کثیفی روی قاشق دیده نمیشود. در این قسمت از آموزش رایگان ویری، کافی است با اضافه کردن یک مپ بهعنوان VRay Bitmap، مپی که بهعنوان Gloss دانلود نمودیم، استفاده کنیم. بعد از اضافه شدن این مپ و نسبت دادن Refl.gloss به این متریال، مشاهده میکنیم نوع رفلکت در متریال تغییر کرد. حال برای کنترل میزان پارامترها کافی است در پارامترهای Bitmap VRay، مقدار مپ را کمی روشنتر کنیم، در لیست Output به کمک Output Amount روشنتر میکنیم. همچنین با دقت کردن به قاشق مشاهده میکنیم سایز لکه ایجادشده، سایز درستی نیست. با کلیک روی تکسچر دانلودشده، ابعاد آن در اختیار قرار میگیرد؛ برای نمایش سایز درست روی موضوع، با نسبت دادن مپ VRay Triplanar Tex به VRay Bitmap استفادهشده، سایز واقعی و درست لکهها با جزئیات روی موضوع نمایش داده میشود.
لازم به ذکر است برای استفاده از این تکنیک، نوع موتور رندر (کرونا، ویری، ونتیج) اهمیتی ندارد. شما با استفاده از Imperfections ها، میتوانید جزییات خوبی در تکسچرها و متریال های خود داشته باشید.