ساخت فضای سبز بدون پلاگین
- 3dsmax
آموزش پخش و پراکندگی آبجکت ها با استفاده از ابزار Object Paint در محیط نرم افزار 3Ds Max
در این آموزش رایگان کوتاه و کاربردی ، در مورد آموزش نحوه پخش و پراکندگی (Scatter) پوشش گیاهی سبز و گیاهان در محیط نرم افزار 3Ds Max ، بدون استفاده از هیچ گونه پلاگین خاصی و با استفاده از ابزارهای پیش فرض نرم افزار3Ds Max صحبت خواهیم کرد.
معرفی ابزار Object Paint در نرم افزار 3Ds Max
یکی از امکانات ویژه در نرم افزار 3Ds Max ، که به کاربران این امکان را می دهد که بتوانند هرگونه پوشش گیاهی که مدنظرشان هست را در محیط نرم افزار 3Ds Max وارد کرده و آن را در فضاهای سبز پروژه ، پخش (Scatter) کنند ، استفاده از ابزار Object Paint می باشد.
برای کار با این ابزار ، هر نوع پوشش گیاهی از جمله : چمن ، علف ، درخت و غیره را به تنوع و در گونه های مختلف که مدنظرمان هست را در محیط نرم افزار 3Ds Max وارد می کنیم و از نوار ابزار Ribbon ، ابزار Object Paint را انتخاب می کنیم.
امکانات ابزار Object Paint در نرم افزار 3Ds Max
نحوه کار با این ابزار بسیار ساده است و امکانات ویژه بسیاری را در صحنه های کاری برای کاربران به ارمغان می آورد ، از جمله ویژگی های منحصر به فرد آن شامل :
• امکان استفاده از آبجکت های متنوع در صحنه با توجه به نیاز کاربران
• امکان پخش و پراکندگی آبجکت ها در صحنه به کمک ابزار براش (Brush)
• ایجاد تنوع و رندم در فاصله (Spacing) ، چرخش (Rotation) ، مقیاس (Scale) در جهت های مختلف در صحنه
• امکان پخش و پراکندگی به صورت یکنواخت ، رندرم و پلکانی در صحنه های کاری
دو پارامتر مهم برای نحوه پخش و پراکندگی آبجکت ها ، در استفاده از ابزار Object Paint :
• انتخاب آبجکت ها
• انتخاب صحنه کاری
مرحله اول :
برای کار با این ابزار ، آن را از لیست نوار Ribbon انتخاب می کنیم و در تنظیمات آن ، به کمک ابزار براش (Brush) و در حالت Paint with object(s) in list ، در لیست پنجره
Paint Objects می توان آبجکت ها را به کمک ابزار Pick ، انتخاب کنیم و یا همه آبجکت ها را انتخاب و از حالت add selected ، همه آنها را به لیست اضافه کنیم و یا از حالت های موجود دیگر نیز می توانیم استفاده کنیم.
مرحله دوم :
در تنظیمات گزینه ی Paint on روی Selected Object سطح کاری را انتخاب کرده و فقط روی سطح انتخابی عملیات پخش (Scatter) انجام می شود.
مرحله سوم :
با استفاده از ابزار براش (Brush) و با کلیک و درگ ، پخش در صحنه انجام می شود و همه آبجکت های انتخابی به صورت یکدست یا متنوع بسته به تنظیمات کاری در صحنه به صورت رندم یا تک آبجکت ، پخش (Scatter) می شود و هر زمان خواستیم پخش (Scatter) متوقف شود از گزینه Close استفاده می کنیم.
ایجاد گوناگونی در پخش :
همچنین می توان ، فاصله بین آبجکت ها را به کمک گزینه ی Spacing کنترل کرده و می توان در فواصل (Spacing) در جهت های U.V.W گوناگونی ایجاد کنیم.
در هنگام پخش (Scatter) آبجکت ها ، توسط گزینه Rotation در جهت های X.Y.Z می توانیم در چرخش تنوع ایجاد کرده و برای تغییر و تنوع در سایز آبجکت ها از گزینه مقیاس (Scale) استفاده کرده و در جهت X.Y.Z ، تغییر سایز در آبجکت ها اتفاق می افتد.
کلیه تنظیمات در نوار Ribbon به صورت رئال تایم است و هر تنظیماتی انجام دهیم بلافاصله روی صحنه کاری تاثیرگذار خواهد بود.
همچنین در یک صحنه هر زمان خواستیم نوع آبجکت را در صحنه می توان تغییر دهیم و آبجکت را از لیست Edit Brush تغییر دهیم و پخش (Scatter) با آبجکت جدید انجام می شود.
به کمک این ابزار می توان پوشش گیاهی در فضاهای سبز در پروژه ها را خیلی رئال انجام دهیم و امید است این آموزش کوتاه برای شما کاربر گرامی کاربردی باشد. منبع آموزش ویوید ویژوال مدت زمان آموزش: 6 دقیقه
حجم فایل: 25 مگابایت مدرس: یونس بنا