شبیه سازی فیزیکال با MassFX

توضیحات آموزش

شبیه سازی فیزیکال با MASS FX:

در آموزش شبیه سازی فیزیکال با MASS FX یاد میگیرید که چه طور میتوانیم خیلی سریع و ساده فرم هایی که مثل زنجیر هستند و روی یک موضوع خاص فرم خاصی به خودشون بگیرند را بسازیم
این تکنیک ممکنه جاهای دیگه در دیزاین و طراحی و مدلسازی مورد استفاده قرار بگیره
ساخت این زنجیر به صورت افقی کار پیچیده ای نیست و با تکنیک شبیه سازی فیزیکال با MASS FX به راحتی میتونید این کار رو انجام بدید کافیه یکی از حلقه ها رو شما با ابزار array به یک رشته زنجیر تبدیل کنید
باید preview رو هم روشن کنیم و در محور x جابه جا میکنیم و حتی میتونیم روتیتش هم بکنیم
پس ساختن یک رشته زنجیر کار خاصی نداره نکته اینه که ابتدا باید اینا رو همه رو به هم اتچ کنیم تا به یک موضوع تبدیل بشن و در مرحله ی بعدی باید بیایم فرم حرکت زنجیر رو به کمک لاین مشخص کنیم و قرار نیست خیلی دقیق این اتفاق بیفته فقط کافیه یک بیسیکی از فرم حرکت زنجیر رو به کمک لاین بکشیم
ابزار line رو فعال میکنم و میایم از نمای رو به رو استفاده میکنیم و از داخل حفره لاینی رو میکشیم میتونیم اوربیت بشیم تو فضا و از نمای تاپ ببینیم و دور بچرخونیم و روی زمین حرکت کنه
میتونیم CTRL + A رو بزنیم و تمام ورتکس ها رو smooth کنیم و بعد دوباره در نمای پرسپکتیو با گره ها بازی کنیم تا فرم بهتری رو داشته باشیم
تو این مرحله این رشته زنجیر رو میخوایم در این مسیر قرار بدیم
خیلی راحت به کمک مادی فایر PATH De FORM این کار رو میتونیم بکنیم
میایم Command panel رو باز میکنیم و زنجیر رو انتخاب میکنیم مادی فایری داریم به نام pathdeform رو انتخاب میکنیم و pick path رو میزنیم و مسیر رو در نظر می‌گیریم و move to path و در محور x در این جا موضوع ما یا همون رشته زنجیر باید در مسیر قرار بگیره که اینطوری کمی مصنوعی میشه و انگار رو هوا هست و فاصله داره
چند نکته رو باید جهت بهتر شدن کار و طبیعی شدنش رعایت کنیم در قدم اول حلقه ها باید جدا بشن
موضوعی که مادی فایر path de form به خودش گرفته وقتی کانورت تو پلی میشه دوباره اون مادیفایر میمونه مگر اینکه روی اون مادی فایر کلیک راست بکنیم و collapse to رو بزنیم و yes رو بزنیم
اون مادی فایر خورده میشه و به پلی تبدیل میشه
میتونیم اون line رو دیگه دلیت کنیم و هر کدوم از این ها رو جدا کنیم
موضوع ( زنجیر ) رو انتخاب میکنیم و از sini و mesh and poly tools کمک میگیریم و Explode to element کلیک میکنیم و هر المنت این زنجیر به یک موضوع جدا تبدیل میشه
قبل از اینکه وارد mass fx بشیم بهتره که فقط جای حلقه ی اول رو ما بیایم تنظیم کنیم
در نمای front بهتر میتونیم کار رو انجام بدیم کلید f3 رو هم میزنیم و حلقه ها رو جا به جا میکنیم
اگر حلقه ها داخل هم برن هم مشکلی نیست چون بعدا به صورت فیزیکال همه ی این ها درست میشه
الان میریم سراغ math fx و حالت فیزیکال
برای دسترسی به امکانات math fx کافیه رو تولبارمون کلیک راست کنیم و math fx toolbars رو فعال کنیم
امکاناتی رو در اختیارتون میذاره math fx برای محاسبات فیزیکال و رفتارهای واقعی و فیزیکال در محیط مکس
موضوعی که روش زنجیر قرار گرفته به عنوان موضوع سلب یا به اصطلاح static مورد استفاده قرار بگیره!
موضوعی که قراره زنجیر برخورد بکنه باهاش و روی اون قرار بگیره
پس این موضوع رو انتخاب میکنیم و روی دومین ابزار از سمت چپ منوی math fx نگه میداریم و گزینه ی آخر یعنی set selected as static rigid body رو براش فعال میکنیم
یک فرمی دورش قرار میگیره که برای دسترسی به تنظیماتش روی دکمه ی setting کلیک میکنیم و روی بخش multi object editor حالت و فرم این رو در بخش فیزیکال میذاریم رو حالت original که در واقع شکل و حالت واقعی خودش محاسبه بشه برای بخش استاتیک
حالا ctrl + i یا همون سلکت اینورت رو میزنیم تا تمام زنجیر انتخاب بشه و همه ی این ها رو میذاریم رو حالت set selected as dynamic rigid body یعنی موضوعاتی که قراره به صورت داینامیک حرکت کنن و محاسبات روشون به درستی باید صورت بگیره
حالا میایم دوباره در بخش molti object editor و mesh type رو میذاریم رو concave چون این زنجیرها حالت مقعر دارن و Generate رو میزنیم تا محاسبات براشون صورت بگیره
حالا کافیه بیایم رو دکمه ی play کلیک بکنیم تا نتیجه ی کار رو مشاهده کنیم
اگر دیدید به مشکلی برخورد و زنجیرها از هم پاره شدن
میایم reset simulation رو میزنیم و دوباره پارامترها رو باز میکنیم و میتونیم در تب اول مقدار gravity و جاذبه رو کم کنیم ( acceleration ) و دوباره play میکنیم اگر جهشی صورت گرفت حواستون به این نکته باشه که قبل از اینکه play رو بزنید کل محتویات رو بالای خط گریدتون قرار بدید
خیلی رئال و طبیعی حتی فرم رو زمین قرار گرفتن و روی جسم قرار گرفتن رو گرفته
از تکنیک شبیه سازی فیزیکال با MASS FX در جاهای دیگه مثل دیزاین و طراحی هم میشه کمک گرفت

توضیحات تکملی شبیه سازی فیزیکال با MassFX

معماری Software Architecture به مجموعه‌ای از الگوها، قواعد و محدودیت‌ها گفته می‌شود که بهینه‌سازی روی دو عامل اساسی یعنی کیفیتی و کمیتی برای برطرف کردن نیازمندی‌های کاربران و بازار را هدف قرار می‌دهد.

در معماری سیستم شبیه سازی با استفاده از MassFX، مفاهیم و مقولات معماری می‌توانند به بهبود کیفیت و عملکرد سیستم کمک کنند. این شامل استفاده از الگوهای طراحی برای ساختاردهی مناسب اجزای سیستم، تعیین وظایف و مسئولیت‌های مختلف اجزا، استفاده از معماری لایه‌ای برای جداسازی اجزا و ایجاد خط مشی‌ای برای تعامل آن‌ها، استفاده از معماری مبتنی بر رویداد برای پاسخ به اتفاقات و حوادث مختلف، و انتخاب فریمورک‌های مناسب برای پیاده‌سازی سیستم می‌باشد.

با استفاده از این مقولات، می‌توان معماری سیستم شبیه سازی با MassFX را بهبود بخشید و از قابلیت‌ها و امکانات این ابزار بهره‌برداری بهینه‌تری داشت. این کار می‌تواند منجر به طراحی و پیاده‌سازی سیستمی با کیفیت، قابلیت همکاری و قابلیت توسعه مناسب برای شبیه‌سازی رفتار اشیاء فیزیکی در محیط‌های سه‌بعدی با MassFX شود.

telegram-character.png

قبل از خرید می‌توانید

مشاوره بگیرید