مبلمان شهری و جاده سازی در مکس

تو این آموزش، با اسکریپت Road Markings آشناتون میکنم. برای رندرهای معماری و اکستریور و پر کردن مبلمان شهری و جزییات آسفالتها میتونید از این اسکریپت کمک بگیرین.  
آموزش نصب
1- نرم افزار مکس را با run as administrator اجرا کنید
2- فایل RMG.mzp را در مسیر scripting > run script  نصب کنید
3- در منوی scripting > run script فایل Road Markings Generator_macro را از مسیر زیر اجرا کنید
    C:\Program Files\Autodesk\3ds Max 2021\scripts\Road Markings Generator
4- به Customize User Interface بروید و از قسمت category فایل archviztools  راپیدا کنید و برای آن تولبار باسزید
منبع آموزش ویوید ویژوال مدت زمان آموزش:  6 دقیقه
حجم فایل: 50 مگابایت مدرس:یونس بنا

مبلمان شهری و جاده‌سازی در مکس

نرم‌افزار به‌روز تری دی مکس همواره با ارائه راه‌حل‌های متعدد برای کاربران، علاوه بر محبوبیت بسیار زیاد، به رئال‌تر شدن رندرها و مدل‌سازی هرچه ساده‌تر کمک بسیار زیادی کرده است.

در این فیلم آموزشی رایگان و کوتاه از آموزش تری دی مکس، به معرفی اسکریپت Road Markings Generator می‌پردازیم؛ تا به کمک این اسکریپت بتوان در پروژه‌های مختلف، خصوصاً پروژه‌های معماری و اکستریور به‌راحتی و بسیار سریع علائم راهنمایی رانندگی و جزییات اسفالت‌ها و مبلمان شهری نمایش داد.

آموزش نصب اسکریپت Road Markings Generator در نرم‌افزار 3dsmax

برای نصب این اسکریپت، کافی است فایل قرار داده‌شده در وب‌سایت ویویدویژوال را دانلود کرده و با کلیک و درک در محیط مکس رها کنید. سپس از منوی Customize با انتخاب گزینه Customize User Interface، در پنجره بازشده در تب Toolbars، با انتخاب Category ArchvizTools در قسمت Action، اسکریپت Customize ظاهر می‌شود، با کلیک و درک می‌توان در نوارابزار خود این اسکریپت را قرار دهید.

نحوه کار با اسکریپت Road Markings Generator در مکس

در این قسمت از دوره آموزش 3dsmax، اسکریپت را اجرا کرده، در پنجره‌ی بازشده با انتخاب گزینه Run Script، اولین کار تعریف Unit و اندازه‌گیری است. برای اینکه بتوان طرح‌ها، مدل‌ها و الگوها را با سایز درست و مشخص وارد صحنه کرد، باید مشخص نمود صحنه با چه Unit و واحد اندازه‌گیری کارشده است. در منوی Customize با انتخاب Unit Setup، هر واحد اندازه‌گیری برای System Unit Scale در نظر گرفته‌اید (سانتی‌متر) باید برای این اسکریپت نیز مشخص کنید.

امکانات و ویژگی‌های اسکریپت Road Markings Generator

این اسکریپت امکاناتی در بخش Options در اختیار قرار می‌دهد، شامل:

 – Pedestrain Crossing-Dashed Lines: می‌توان خطوط راهنمایی داشته باشید، به‌شرط اینکه از قبل، ترسیمات دوبعدی برای این خطوط انجام دهید. به‌عنوان‌مثال: با انتخاب یک لاین می‌توان خط صاف، خط‌چین با تعداد مشخص، رنگ دلخواه و به‌طورکلی هر آن چیزی که مدنظر است، افزود.

 – Car light trails: می‌توان رد نور در خیابان‌ها را نمایش داد. در نمای Top به کمک ابزار لاین، مسیری برای حرکت ماشین در نظر گرفت. اینک می‌توان بسته به سلیقه خود از 1Lanes، 2Lanes،4Lanes،6Lanes،8Lanes استفاده نمود و با انتخاب CERATE، شاهد پریویو (Previwe) کار بود. همچنین می‌توان در این بخش در قسمت پارامترها، میزان رنگ‌ها، شدت نوردهی و تکرار را کنترل نمود.

Road Markings Presets: می‌توان پترن های دوبعدی به صحنه افزود. در این قسمت از آموزش تری دی مکس با انتخاب موضوع زمین و معرفی به‌عنوان Ground Object، از این پترن ها استفاده کرد. همچنین با استفاده از قسمت Trans/Conform، می‌توان تغییرات در شکل و نحوه قرارگیری این پترن ها ایجاد نمود. لازم به ذکر است بافت پترن ها دارای Dirt است، یعنی با نمایش اسفالت زیر پترن ها، حس خوبی به پروژه می‌بخشد.

Manholes: می‌توان درب فاضلاب شهری به صحنه اضافه نمایید. با انتخاب موضوع زمین و معرفی کردن به‌عنوان Ground Object، می‌توان مشخص نمود متریال این درب، ویری باشد و یا کرونا. همان‌طور که مشاهده می‌کنید این درب‌ها دارای بافت و رنگ خوبی هستند و بسیار رئال درصحنه دیده می‌شوند.

Traffic Sign: این بخش دارای مجموعه‌ای از مدل‌های سه‌بعدی است و می‌توان درصحنه استفاده نمود. با مشخص کردن زمین به‌عنوان Ground Object، مدل‌های سه‌بعدی (چراغ‌راهنما، تابلو و …) با متریال کرونا یا ویری، می‌توان برای پر کردن مبلمان شهری استفاده نمود.

دوره آموزش تری دی مکس (I-Max)

2,400,000 تومان تومان

telegram-character.png

قبل از خرید می‌توانید

مشاوره بگیرید