Phoenix و جلوه های ویژه

توضیحات آموزش

آموزش جلوه‌های ویژه

در این ویدیوی آموزشی کوتاه از آموزش مدلسازی مکس به دنبال استفاده از یک حرکت جالب در Phoenix و ویری باهم خواهیم بود. Chaos Phoenix محصول کمپانی Chaos Group است که به‌تازگی نسخه پنجم ان رونمایی و آمده که در ان تعداد زیادی امکانات جدید و Preset های بامزه اضافه‌شده است. Phoenix برای شبیه‌سازی هر آن چیزی که به Particles ها مربوط است فوق‌العاده است؛ که در جلوه‌های ویژه بسیار استفاده می‌شود، مانند ریزش، تخریب، دود، انفجار، شبیه‌سازی آب، مایعات، سیالات و …که در جلوه‌های ویژه می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد.

همان‌طور که گفته شد آخرین نسخه Phoenix، نسخه 5 است که در حال حاضر کرک شده اینک می‌توانید از نسخه کرک شده آن استفاده کنید؛ و یا اینکه می‌توان از وب‌سایت Chaos گزینه‌ی Try Free را زده و طی سی روز از امکانات کامل این نرم‌افزار به‌صورت رایگان استفاده کنید. نکته‌ی جالب این نرم‌افزار، این است که در نرم‌افزارهای 3DMax و Maya نصب می‌شود و حتی در ویری و کرونا هم ساپورت می‌شود.

. استفاده از Preset های Phoenix در تری دیمکس

حال در این پروژه از آموزش جلوه‌های ویژه توضیح خواهیم داد که به چه طرز راحتی می‌توان از Preset های Phoenix استفاده کرد. بعد از نصب کردن Phoenix، در محیط مکس خود یک نوار Toollbar اضافه می‌شود که دارای امکانات جالب و همچنین پارامترهای زیاد دارد. به‌هرحال می‌توانید به‌صورت کاملاً تخصصی به شبیه‌سازی جلوه‌های ویژه بپردازید؛ اما در صورت تمایل به عدم درگیری با پارامترها می‌توان از Preset های موجود استفاده کنید که می‌توانید از این قابلیت‌ها استفاده کنید.

در این قسمت از آموزش مدلسازی مکس، به شبیه‌سازی حرکت این قایق در آب و حرکت موج‌هایی که کف و موجی که در اثر ان ایجاد می‌کند، می‌پردازیم. در ابزارهای در اختیار داشته در Phoenix، آخرین ابزار گزینه‌ای بنام Setup a Speedboat sim for the selected objects است؛ که درواقع شبیه‌سازی حرکت قایق را برای موضوع انتخاب‌شده انجام می‌دهد. پیشنهاد می‌کنم قبل از استفاده از این آیکون و این ابزار، قایق خود را در مسیری که تمایل دارید انیمید (Animaide) کنید.

در این ویدیوی آموزشی از آموزش جلوه‌های ویژه، میزان فریم را 120 قرار داده که برابر با چهار ثانیه می‌شود؛ حال Auto Key را روشن کرده و به‌عنوان‌مثال در محور X کمی این قایق را به حرکت درمیاوریم. اوکی کرده و اینک با پلی کردن (Play)، متوجه انجام این حرکت می‌شویم. می‌توان این حرکت را به‌صورت Linear دراورد زیرا در این صورت اول این حرکت کند، سپس با شتاب و مجدداً کند شده و به حالت سکون درمی‌آید. حال می‌توان با استفاده از Curve Editor در قسمت X Position کلیدها را خیلی سریع به‌صورت Linear درآورد. حال می‌بینید که از اول تا آخر مسیر با شتاب ثابت درحرکت خواهد بود.

ساخت المان در مدلسازی تری دیمکس

پس ساخته‌شدن حرکت موضوع، کافی است بعد از انتخاب موضوع، روی ابزار Setup a Speedboat sim for the selected objects کلیک کنید؛ با این کار المان‌های مختلفی درصحنه ساخته‌شده که قبل از این آموزش این المان‌ها را به‌صورت جداجدا ساخته و تنظیم می‌کردیم اما اینک به‌صورت اتوماتیک همه‌ی این‌ها ساخته شد.

با مشاهده المان Liquid در پنل مادیفای، متوجه انواع پارامترها و تنظیمات و فهرست‌های مختلف آن می‌شویم. به‌عنوان‌مثال: Active Bodies ایجادشده هرکدام برای یک کار و یک سری فرمان‌ها استفاده می‌شود و اینک پارامترها را می‌توان کنترل کرد. حال موضوع و چهارچوب اصلی را انتخاب می‌کنیم (همان Liquid) و یا می‌توان از لیست Simulation دکمه‌ی Start را زد و یا همچنین روی دکمه‌ی Start Phoenix Simulation روی جعبه‌ابزار کلیک کرد.

با انجام این کار منتظر انجام شبیه‌سازی خواهیم شد. حال مشاهده می‌شود که شبیه‌سازی صورت گرفت و قسمت‌هایی که قایق درحرکت است موج را ایجاد کرده و در محل‌هایی که سرعت و شتاب زیادی دارد، قایق خارج از آب قرار می‌گیرد و در ان قسمت‌ها هیچ موج و کفی ایجاد نمی‌کند، هنگامی‌که دوباره وارد آب می‌شود امواج دوباره ایجاد می‌شود. حال با مشاهده تنظیمات و پارامترهای زیاد آن می‌توانید به‌راحتی و مطابق باسلیقه خود، این افکت‌ها و جلوه‌های ویژه را شبیه‌سازی کنید. حال با پروبال دادن به صحنه و با ایجاد نور و قرار دادن دوربین در فضا، محیط را شبیه‌سازی کرد تا تأثیر ان را در رندر مشاهده نمایید.

دوره آموزش تری دی مکس (I-max)

1,850,000 تومان تومان

telegram-character.png

قبل از خرید می‌توانید

مشاوره بگیرید