ساخت چمن متحرک در باد
- 3dsmax
ساخت چمن متحرک در باد
در این آموزش نحوه ی ساخت چمن متحرک در باد و اسکترش به صورت انیمیشن و در ویری ، کرونا یا ونتیج رو یاد میگیریم بگیریم
ابتدا باید مدل چمن رو انتخاب کنیم یا خودمون ساختیم یا از سایت های مختلف دانلود کردیم یکی از بهترین گزینه ها کوییکسل بریج هست که ما یک چمن رو انتخاب و دانلود کردیم و وارد محیط مکس کردیم
به صورت دیفالت و نرمال این ها هیچ حرکتی ندارند و اگر با تایم اسلایدر مکس بازی کنیم میبینیم که هیچ حرکتی روی چمن ها وجود نداره
قبل از اینکه یاد بگیریم چه طور با فارست اسکتر کنیم باید یاد بگیریم اول چه طور این ها رو میتونیم انیمیت کنیم که شبیه سازی حرکت باد رو داشته باشند بعد بریم سراغ عملیات پخش و اسکتر روش های زیادی وجود داره برای این حرکت اما یک روش ساده رو ما در این آموزش نحوه ی ساخت چمن متحرک در باد بهش اشاره میکنیم
مدل های چمنی رو که سایز متوسط داره انتخاب میکنیم و عملیات رو روی اون انجام میدیم ایزوله اش میکنیم ( alt + q ) بعد در پنل مادی فایر میایم مادی فایری به اسم bend رو بهش نسبت میدیم که میتونیم با این مادیفایر ایجاد خمش کنیم
با کنترل axis یا همون محور ، محور درست رو پیدا کنیم ما باید این چمن رو به حالت حرکت در بیاریم و این مساله اس که خیلی مهمه روی موضوع کلیک راست میکنیم و curve editorرو انتخاب میکنیم زیر مجموعه ی bend رو باز میکنیم و پارامتر angle رو پیدا میکنیم این پارامتر باید انیمیت بشه روی angle کلیک راست میکنیم و یک assign controller بهش نسبت میدیم
ما controller ای که استفاده میکنیم به صورت noise float هست یعنی به صورت نویز یا تصادفی قراره که این angle به حرکت در بیاد
پارامتری باز میشه که میتونیم مقدار اون نویز رو کنترل کنیم همین الان اگر دکمه ی play رو بزنیم میبینیم که به حرکت در میاد و angle مدام در حال تغییره و حرکت ریز و سریعی رو داره میتونیم با strength بازی کنیم و اون رنجی که angle میتونه تغییر کنه رو تغییر بدیم
این سرعت رو متناسب با سناریویی که داریم و چیزی که مدنظرمونه باید کنترل کنیم این اتفاق برای Direction هم میتونه بیفته بخش Direction مربوط به جهت میشه و جهت رو کنترل میکنه
در واقع angle مقدار خمش و Direction جهت خمش هست همه ی موارد بالا که برای angle گفتیم رو در Direction هم میتونیم داشته باشیم
حالا همون bend که به این دادیم رو میتونیم به موضوعات دیگه هم نسبت بدیم در ادامه از پلاگین فارست استفاده میکنیم و اسکترش میکنیم یک plane میکشیم و یک متریال بهش نسبت میدیم و فارست رو در ادامه بهش نسبت میدیم در منوی Geometry سپس بخش custom objectو none دونه دونه تعریف میکنیم چمن هامون رو هرچی تنوع بیشتر باشه طبیعی تر میشه
اگر الان play کنیم انیمیشن رو روی گیاه ها میبینیم اما رو گیاه هایی که با فارست اسکتر شدن نمیبینیم به صورت نرمال عملیات اسکتر تو فارست بدون انیمیشن صورت میگیره. .میایم در بخش animation در پارامترهای فارست و از حالت Disable میذاریم رو follow Geometry انیمیشن گیاه ها در ویوپورت دیده نمیشه ولی اگر رندر بگیریم دیده میشه اگر بخوایم در ویوپورت هم دیده بشه باید گزینه ی animate only at render time رو خاموش کنیم
چیزی که تو ذوق میزنه و از حالت رئال کار ما رو در میاره اینه که همشون در یک جهت و به یک میزان دارن حرکت میکنن و انیمیت میشن
در لیست animation از پارامترهای فارست، حالت Random samplers رو میزنیم و دیگه شبیه به هم نیستن و تایم های حرکتشان با هم متفاوت میشه و در نهایت برای اینکه رندوم بهتری بهش داده باشیم میتونیم تو لیست transform برای جا به جایی این ها عملیات رندرم رو فعال کنیم و یا برای روتیشن و اسکیلشون همه رو تیکشون رو فعال کنیم که حالت random رو داشته باشن
در نهایت در ویری، کرونا ، ونتیج یا هر موتور رندر دیگه ای خیلی راحت میتونیم خروجی بگیریم ازش
الان برای انتقالش به ونتیج میایم live link to chaos vantage رو میزنیم و صحنه رو به صورت ریل تایم مشاهده میکنیم
اگر تایم اسلایدر رو پلی کنیم به حالت انیمیشن در میاد
بنابراین با این آموزش نحوه ی ساخت چمن متحرک در باد و نکاتی که گفتیم از این به بعد به راحتی میتونید چمن متحرک بسازید و انیمیشن های رئال تری داشته باشید