آسان سازی لایه های ۳dsmax

استفاده از لایه ها و مدیریت در لایه ها در 3dsmax همیشه جزو مهم ترین مراحل کاریمون محسوب میشه
امروز با اسکریپت layer manager extension آشنا میشیم
برای نصب این اسکریپت ابتدا درگش میکنیم داخل محیط نرم افزار و سپس از منوی customize و سپس customize user interface و سپس در تب toolbars و سپس در بخش category باید Archviz tools اسکریپت layer manager Extention رو کلیک و درگ میکنیم در جعبه ابزارمون و سپس run میکنیمش
اگر scene Explorer رو باز کنیم متوجه میشیم که این صحنه رو لایه های مختلفی براش ساختیم و موضوعات در لایه های مختلف قرار داده شده چرا که مدیریت در لایه ها در 3dsmax از اهمیت بالایی برخوردار است
در پنجره ی layer manager extention ما سه بخش داریم layer properties / object properties و rendering control
در بخش layer properties ما می‌توانیم create new layer رو بزنیم و هر اسمی که دوست داریم رو در نظر بگیریم و با create یک لایه ی جدید با اون نام بسازید
ما با نام های مختلف در نظر می‌گیریم و با create new layer اون لایه ها ساخته میشه
دکمه ی remove empty layer رو هم اگر بزنیم تمام لایه هایی که خالی هستن و موضوعی داخلشان قرار نگرفته رو حذف میکنه
اگر دکمه ی show object layer رو فعال کنیم و روی موضوعی تو صحنه کلیک کنیم اسم لایه ای که اون موضوع داخلش قرار گرفته رو به ما نشون میده
ابزار add object to active layer هم میتونه موضوع انتخابی رو به لایه ی مورد نظر ببره
ما لایه ی جدید میسازیم به اسم vray man مثلا و موضوع مورد نظر رو انتخاب میکنیم و با دکمه ی add object to active layer موضوع رو به داخل این لایه منتقل میکنیم
با ابزار hide all layers هم میتونیم تمام لایه های صحنه رو هاید کنیم و سپس با دکمه ی layer on دوباره اون ها رو نمایش بدیم
وقتی موضوعی رو انتخاب کنیم و layer iso رو بزنیم لایه ی اون موضوع رو میاد ایزولیت میکنه
پس با layer on تمام لایه ها به حالت اولشون برمیگرده
همینطور موضوعی که انتخاب باشه رو با layer off میتونیم کل اون لایه رو هاید یا آف کنیم و سپس با layer on مجدد آن هایدش کنیم
در بخش object properties هم ابزارهای جالبی رو داریم
ابزار اول Display as box/on هست
موضوع مورد نظر رو انتخاب میکنیم و با این دکمه میتونیم موضوع رو به حالت نمایش باکسی شکل در بیاریم
موضوعات پیچیده و صحنه های شلوغ رو به این حالت میتونیم خیلی سبکشون کنیم و با دکمه ی Display as box/off میتونیم اون ها رو دوباره به حالت اولشون برگردونیم
ابزار بعدی ابزار Freeze selection که شما میتونید موضوع مورد نظر رو با ابزار فریز به حالت فریز شده در بیارید ؛ موضوعی که فریز شده دیگه قابلیت انتخاب و ویرایش نداره و مطمئنیم که بلایی سرش نمیاد و با un freeze هم میتونید دوباره به حالت اولشون برگردونیم
ابزار بعدی see-through | on هست که موضوع مورد نظر رو انتخاب میکنید و با این دکمه باعث میشید داخل اون حجم و موضوع به صورت شیشه ای نمایش داده بشه که داخل حجم و مدلسازی خیلی جاها میتونه کاربرد داشته باشه و با دکمه ی see-through | off هم میتونید اونا رو به حالت اولشون برگردونید
بخش آخر بخش Rendering control هست که دکمه ی visible to camera باعث میشه موضوع مورد نظر تو دوربین دیده بشه و دکمه ی invisible to camera باعث میشه موضوع مورد نظر تو دوربین دیده نشه
و بخش ID هم میتونیم برای هر بخشی که بخوایم آیدی مورد نظر رو انتخاب کنیم
مثلا آیدی 5 رو انتخاب میکنیم اگر کلیک راست و object properties رو بزنیم می‌بینیم که آیدی 5 برای این موضوع خیلی سریع و راحت تعیین شده و در نهایت میتونیم موضوع مورد نظر رو انتخاب کنیم و با کادر رنگی ای که در این بخش وجود داره رنگ مورد نظر رو برای موضوعات تعریف کرد
در بخش transform شما میتونید موضوع مورد نظر رو ترنسفرمش رو لاک کنید یعنی ابزارهای move ، rotate ، scale روش تاثیری نداشته باشه و با آن لاک هم میتونید به حالت اولش برگردونید
بنابراین با مدیریت در لایه ها در 3dsmax هم سرعت کاری خودتون رو افزایش بدید و هم صحنه ی مرتب تر و منظم تری داشته باشید.

برای آسان سازی لایه های ۳dsmax بیشتر بدانیم

۱. استفاده از نامگذاری مناسب برای اشیاء و لایه‌ها
۲. استفاده از ساختار سلسله مراتبی (Hierarchy) در لایه‌ها
۳. استفاده از گروه‌بندی و گروه‌کردن اشیاء مشابه در یک لایه
۴. استفاده از لایه‌های مختلف برای جداکردن عناصر مختلف صحنه
۵. استفاده از لایه‌های نمایش/عدم نمایش (Visibility) برای مدیریت نمایش عناصر در صحنه
۶. استفاده از لایه‌های مخفی (Hidden) برای پنهان کردن عناصر غیرضروری در حین کار
۷. استفاده از لایه‌های سریع (Quick Layers) برای دسترسی سریع به لایه‌های مورد نیاز
۸. استفاده از لایه‌های قفل (Lock) برای جلوگیری از ویرایش غیرمنتظره
۹. استفاده از لایه‌های رنگی (Color-Coded Layers) برای تشخیص آسان‌تر لایه‌های مختلف
۱۰. مرتب‌سازی لایه‌ها بر اساس نقش وظیفه‌ای یا جزئیات مشابه

دوره آموزش تری دی مکس (I-Max)

2,400,000 تومان تومان

telegram-character.png

قبل از خرید می‌توانید

مشاوره بگیرید