۲ ویژگی جدید دیگه از V-Ray 5.1
- 3dsmax
دو ویژگی جدید ویری 5.1
موتور رندر ویری محصول کمپانی Chaos Group یکی از بهترین و پرقدرتترین موتور رندرها در جهان محسوب میشود. این پلاگین به دلیل اینکه دائماً در حال بهروزرسانی و آپدیت نسخههای خود است، نتایج خیرهکنندهای درزمینهٔ تبلیغات، صنعت خودرو، بازیهای کامپیوتری، جلوههای ویژه سینمایی و پرزانته کردن محصولات شرکتی در اختیار کاربران قرار داده است. پلاگین قدرتمند ویری به دلیل دارا بودن سرعتبالا در ارائه رندر و حذف خودکار نویز در نرمافزارهای سهبعدی سازی همچون تری دی مکس، درزمینهٔ شبیهسازی همواره موردتوجه معماران قرارگرفته است.
در نسخه جدید ویری 1/5 نیز امکانات بسیار جالبی قرار دادهشده است که بهوسیله آنها میتوان علاوه بر تجسم سازی واقعگرایانه، سطح کیفیت خروجی را با دقت بیشتر بهسرعت و در کوتاهترین زمان بالا برد. ذر این قسمت از آموزش رایگان ویری به معرفی دو ویژگی جدید از ویری 1/5 میپردازیم که با ارائه کیفیت بالا تصاویر و سرعت بینظیر و الگوریتمهای دقیق، سبب کاملتر شدن عملکرد نرمافزار تری دی مکس شده است.
ویژگی اول (Advanced material override)
همانطور که میدانید یکی از تکنیکهایی که همواره اکثر معماران در روند کار رندرگیری از آن بهره میبرند، استفاده از رندرهای Override است؛ یعنی درواقع با نسبت دادن یک ماده Override به کل صحنه و گرفتن تست رندر، میتوانند سریعتر به بالانس نوری و تغییرات و کادربندی دست پیدا کنند. همانطور که در جریان هستید بهطورمعمول برای انجام این کار در قسمت رندر ستاپ و در تب V-ray، گزینه Override mtl را فعال نموده و متریالی برای آن در نظر میگیریم (بهعنوانمثال: V-ray mtl). لازم به ذکر است متریالی که در این قسمت در نظر گرفته میشود، برای کل صحنه مورداستفاده قرار میگیرد؛ حال بعد از ایجاد یک نور DOM و در نظر گرفتن یک HDRI روز، اقدام به گرفتن یک رندر در قسمت فریم بافر بهصورت IPR میکنیم؛ مشاهده میکنید رندر با سرعتبالایی گرفته شد و زین پس میتوان بهراحتی بالانس نوری و کادربندی خود را کنترل و تنظیم نمود و خیلی سریع به نتیجه بسیار خوبی دستیافت. اینک میتوان با فشردن کلید M کیبورد، V-ray HDR استفادهشده را مشاهده نمود و در پارامترهای Horiz. rotation بهراحتی به زاویه مدنظر دستیافت؛ مشاهده میکنید صحنه با سرعتبالایی آپدیت شده و میتوان از صحنه بهسرعت رندر تهیه نمود و تغییرات را بهراحتی ملاحظه نمود. حال نکته قابلتوجه در این قسمت از آموزش ویری 1/5 این است که اگر قصد انجام نورپردازی فضای داخلی را داشته باشید، قطع بهیقین نمیتوانید فضای داخل را مشاهده نمایید؛ زیرا پنجرهها نیز متریال اورراید (Override mtl) را به خود گرفتهاند. درگذشته برای انجام این کار، کاربر بایستی نام تکبهتک پنجرهها را به خاطر میسپرد و سپس ناچار به Exclude کردن هریک از آنها میشد، سپس مدلهای مدنظر خود را در این لیست قرار میداد تا مدلهای مدنظر، متریال خود را به خود بگیرند که انجام این عمل بسیار زمانبر و وقتگیر بود؛ اما اتفاق جدیدی برای حل این مشکل در ویری نسخه 1/5 اتفاق افتاده است. شما میتوانید در رندر ستاپ و قسمت V-ray، روی گزینه Override mtl کلیک نمایید و فیلتر ایجاد کنید. درواقع با این کار میتوانید یک سری از خواص متریال های مدلها را نگهداری نمایید و همچنان صحنه را در حالت Override نمایش دهید؛ این خواص شامل:Bump،Refraction،Opacity،Ignore،Self illumination هستند. بهطور مثال با فعال کردن گزینه Refraction و گرفتن رندری جدید، مشاهده میکنید اینک فضای داخلی در حالت Override بهراحتی قابلمشاهده است و متریال های شفاف در حالت Override، نیز شفافیت خود را حفظ نمودهاند.
ویژگی دوم (Multiple additive Dome Lights)
میتوان ادعا نمود این ویژگی جدید، حتی میتواند استایل نورپردازی شما را نیز تغییر دهد. همانطور که میدانید بهصورت نرمال کاربر چنانچه قصد تهیه چندین رندر از یک فضا در حالتهای مختلف (روز، عصر، شب، بارونی و…) داشته باشد، بایستی بسته به هر سناریو نورپردازی خاصی نیز انجام دهد؛ درواقع هر حس و حالی سناریو و چیدمان خاص خود را دارد. اینک در این فیلم آموزشی از آموزش رایگان ویری با استفاده از این ویژگی دیگر لازم به انجام این کار نیست و تنها کافی است کاربر، یک رندر از صحنه تهیه نماید؛ سپس تصویر HDRI خود را تغییر دهد، بدون اینکه نیاز به رندر مجدد داشته باشد. درواقع کاربر بهراحتی میتواند با تغییر HDRI، صحنه خود را از روز به شب و یا بالعکس تغییر دهد، نورها را کموزیاد کند و بسیاری از اتفاقات دیگر بدون اینکه نیاز به تهیه رندر مجدد داشته باشد. همانطور که میدانید این اتفاق در لایت میکس در نسخه 5 ویری و نیز حتی در موتور رندرهای دیگر که لایت میکس داشتند، قبلاً وجود داشت و کاربر میتوانست نورها را در لایت میکس خاموش و روشن کند، شدت نور و رنگ آن را تغییر دهد؛ اما این قابلیت که بتواند چندین HDRI مختلف در لایت میکس به کمک نور Dome استفاده کند، وجود نداشت. این ویژگی که بنام Multiple additive Dome Lights است، باعث میشود شما بتوانید از چندین Dome Lights و چندین HDRI مختلف درصحنه استفاده نمایید.
در این قسمت از آموزش ویری 1/5 با دقت درصحنه و رفتن به نمای پرسپکتیو، مشاهده میکنید از یک لنز تله ای و دو نور DOM به نامهای Dom-Day و Dom-Night استفادهشده است و به هر یک HDRI مختلف نسبت دادهایم که هر دو فعال هستند و سایر نورهای صحنه نورهای ساده پلین هستند. در قسمت فریم بافر با گرفتن رندر، مشاهده میکنید همه نورهای صحنه در قسمت لایت میکس روشن است. اینک میتوان با استفاده از این ویژگی منحصربهفرد بدون تهیه رندری جدید تعداد نورهای روشن را تغییر داد، شدت نور آنها را کموزیاد نمود و حتی رنگ نور را نیز تغییر داد که تأثیر بینظیری برای هرچه رئال شدن رندر دارد.
لازم به ذکر است توضیحات کاملتر این دو ویژگی در جلسه چهل و هفتم دوره آموزش ویری (پکیج V-Ray Man) بهطور کامل تدریس و بهصورت عملی کارشده است.
ده ویژگی دیگر ویری 5.1
- PBR Shader (Physically Based Rendering): رندرینگ فیزیکی
- Advanced Viewport: پیشنمایش پیشرفته
- Improved Scene Explorer: کاوشگر صحنه بهبود یافته
- Blended Box Map: نقشه جعبه ترکیبی
- Populate Crowd: پر کردن جمعیت
- Enhanced ProSound: پیشرفتهسازی صدای حرفهای
- MAXScript ProEditor: ویرایشگر پیشرفته MAXScript
- OSL (Open Shading Language) Support: پشتیبانی از زبان سایهنویسی باز (OSL)
- ShaderFX Enhancements: بهبودهای ShaderFX
- Particle Flow enhancements: بهبودهای جریان ذرات