10 نکته برای رندر رئال
- 3dsmax
به تازگی ، کمپانی Chaos Group مقاله ای را درباره ی رئال شدن رندرهای Exterior منتشر کرده است و نکات بسیار مفیدی در این مقاله ذکرشده است .
در این آموزش رایگان ، چکیده ای از ترجمه این مقاله به همراه تجربیات دیگر ، درباره ی نکات مهم رندر رئال در قالب یک ویدئو آموزشی برای شما گردآوری شده است .
در این آموزش درباره ی 10 نکته رئال شدن رندرهای Exterior صحبت خواهیم کرد تا با رعایت کردن این موارد در پروژه هایتان خروجی های خیلی رئال و باکیفیت تری را داشته باشید .
10 ترفند رئال شدن
اهمیت دادن به پس زمینه و بگراند
- در رندرهای خارجی برخلاف رندرهای داخلی ، پس زمینه و بگراند اهمیت بسیاری دارد و بهتر است سعی کنید به جای استفاده از تصاویر برای بگراند در نرم افزارهای 3Ds Max یا فتوشاپ و تکنیک قراردادن تصویر برای پس زمینه ، با مدلسازی صحنه را چیدمان کنید .
برای مدلسازی می توانید هم آبجکت ها را مدل کرده و یا از مدل های آماده استفاده کنید و دیتیل آنها حتی اگر جزییات کمی داشته باشد بهتر از استفاده از عکس بگراند می باشد .
استفاده از مدل به جای تصویر در بگراند چند مزیت دارد که شامل :
1 . با چیدمان صحنه مسط به زاویه دوربین و نوع لنز خواهید شد ، اما در استفاده از عکس حتما باید پرسپکتیو صحنه و زاویه دوربین با هم هماهنگ باشند .
2 . در نورپردازی ، نتایج بهترخواهد بود و کل سیستم تحت یک نورپردازی روشن خواهد شد اما در استفاده از عکس باید تلاش کنید نور صحنه با نورتصویر بگراند هماهنگ باشد .
از متریال های ساده شروع کنید
- ابتدا متریال های اصلی صحنه را ساخته و سپس به شکل لایه ای جزییات را در متریال ها افزایش دهید .
جزییات شاید در نگاه اول به چشم بیننده نیاید اما تاثیر فوق العاده ای در رئال شدن کارهای دارد .
استفاده از جزییاتی مانند لک و کثیفی و خط و خش و … باعث رئال شدن و زیبایی متریال ها می شود .
استفاده از فرمت Displacement
- پارامتر Displacement به معنای افزایش جزییات در احجام ، بدون انجام مدلسازی و افزایش حجم انجام می شود .
در ویری تنظیمات مناسبی برای Displacement وجود دارد از جمله انتخاب دو حالت 2D و 3D .
حالت 2D برای سطوح بزرگ مناسب است که کیفیت خوبی را از Displacement در یک سطح وسیع ایجاد می شود و حجم کار را خیلی بالا نمی رود .
صحنه آرایی با Cosmos
- یکی از جدیدترین و مهیج ترین قابلیت ها و ویژگی های ویری که با ویری 5 رونمایی شده است قابلیت Cosmos می باشد که یک خدمت آنلاین است و نمونه کاملی از آبجکت و HDRI و تکسچر در اختیار کاربران قرار گرفته و به کمک آنها ، به سرعت می توان صحنه ها را چیدمان و فضاسازی کرد .
لازم به ذکر است این محصول در کرونا 8 نیز ساپورت می شود و کیفیت و سرعت مناسبی دارد .
اهمیت به نور و بازی با مقادیر
اگر بخواهیم سیستم نورپردازی را تقسیم بندی کنید به دو دسته تقسیم می شود که شامل :
نورهای طبیعی یا Natural Light
ترکیب نور Dome + HDRI / Vray Sun + Vray Sky
نکته مهم : در نور Vray Sun حالت Sky Model را روی حالت RGB clear Sky قرار دهید که خیلی مناسب بوده و نتیجه خیلی عالی را به حس و حال آسمان اضافه می کند .
نورهای مصنوعی یا Artificial Light
در این نوع نورها که ساخته دست بشر بوده ، کافی است به این 3 نکته توجه بسیار داشته باشید .
1 . انتخاب سایر مناسب برای منابع نوری
2 . انتخاب شدت مناسب برای منابع نوری
3 . انتخاب رنگ و Temperature مناسب برای منابع نوری
این 3 نکته مهم ترین بخش برای نورپردازی است و امروزه با وجود کمپانی های مختلف تولید کننده منابع نوری می توان به اطلاعات نورهای مصنوعی ، از سایت این کمپانی ها دسترسی داشت و از این اطلاعات در پروژه ها استفاده کرد .
تنظیم و تغییر نورها با LightMix
- هر زمان خواستید به نتیجه مطلوب از نورها برسید هیچ چیزی بهتر از تنظیمات Light Mix نیست و کافی است تنظیمات این رندرالمنت را انجام دهید و بعد از رندر و بدون نیاز به رندر مجدد ، نورهای صحنه را کنترل کنید تا بتوانید به سناریوهای مختلف از نورها دسترسی داشته باشید .
همچنین در ویری 5 می توان چند نوع HDRI مختلف را در صحنه داشت و یک مرتبه پروسه رندر را انجام دهید و با Light Mix هر کدام را به صورت تکی و یا در ترکیب با هم استفاده کرده و از آنها خروجی بگیرید .
تغییر ظاهری به کمک رندر المنت Cryptomatte Mask
به کمک این رندر المنت می توان با ماسک های مختلف و روی هر بخش صحنه به صورت مجزا تغییرات را انجام داده و می توان این ماسک ها را در فریم بافر ویری و یا فتوشاپ و برای کنترل بخش های مختلف استفاده کرد .
وقت برای پست پروداکشن بگذارید
- به دلیل اینکه رندرها در یک فضای Linear و خطی تهیه می شوند و طبیعتا آن حس و حال Filmic که دوربین ها ایجاد می کنند را ندارند بهتر است در همه رندرها از تکنیک پست پروداکشن اسفاده کنید .
در فریم بافر ویری 5 قدرت فوق العاده ای برای پست پروداکشن و افزودن افکت ها وجود دارد و همه این تنظیمات در فریم بافر به صورت لایه ای استفاده می شوند و 3 تا از پرکاربردترین آنها شامل :
1 . Exposure : کنترل روشنایی و هایلایت ها
2 . Filmic tonemap : برای کنترل گاما و رسیدن به یک Tonmap و کالرگریدینگ مناسب
3 . Lookup table : استفاده از LUT ها در رندرها
لازم به ذکر است همه این تنظیمات و پروسه پست پروداکشن را می توان توسط نرم افزار فتوشاپ هم انجام دهید .
از تجربیات جدید نترسید
- معمولا در پروژه ها به دلیل تست کم و سلیقه کارفرماها نمی توان چیزی که مدنظرمان است را نشان دهیم و در نهایت نمی توان سلیقه خودمان را در رندرها تحویل دهیم .
بهتر است حتی اگر پروژه ای را تحویل داده اید مجددا با سلیقه خودتان برای رندرها وقت بیشتری گذاشته و تجربیات جدید را در پروژه ها ایجاد کنید .
تا می توانید آموزش ببینید
روند اصلی موفقیت و پیشرفت ، آموزش دیدن مرتب و متوالی است و همیشه باید زمانی را در طول روز صرف آموزش دیدن به صورت مرتب و همیشگی و با روتین منظم اختصاص دهید .