کانالهای رندر و پست پروداکشن

توضیحات آموزش

موتور رندر ویری به‌عنوان یکی از قدرتمندترین موتور رندرهای سه‌بعدی، علاوه بر کاربرد گسترده‌ای که دارد با ارائه کیفیت فوق‌العاده از رندرها و تنظیمات گسترده متریال سازی و عملیات رندر گیری، محبوبیت بسیار زیادی میان طراحان و معماران کسب نموده است. ازآنجاکه پلاگین ویری با امکانات بسیار عالی و کاربردی که در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، بر سیستم‌های قدرتمند نصب و اجرا می‌شود؛ حال کاربرانی که دارای سیستم ضعیف‌تری هستند نمی‌توانند آبجکت ها و پروژه‌های سنگین را در نرم‌افزار تری دی مکس و موتور رندر ویری خروجی بگیرند، زیرا یا سیستم دچار هنگ شده و یا عملیات به‌کندی پیش می‌رود؛ ازاین‌رو کاربران برای حل این مشکل بدون اضافه کردن آبجکت، از صحنه رندر گرفته و سپس با استفاده از برنامه فتوشاپ در بخش پس پروداکشن از رندر المنت‌ها استفاده می‌کنند (رندر المنت‌ها توسط ویری صورت می‌پذیرد) تا علاوه بر صرفه‌جویی در وقت، سرعت کار نیز با به‌شدت افزایش یابد.

همان‌طور که میدانید رندر المنت‌ها درواقع با برقراری ارتباط بین رندر و نرم‌افزار فتوشاپ، در پست پروداکشن به‌منظور رئال‌تر جلوه دادن رندرها، ایجاد، حذف اجسام موجود درصحنه، بهینه‌سازی و زیاد و کم کردن نورها، افزایش کیفیت و جزئیات رندر و ایجاد پرتوهای نوری و افزایش یا کاهش سایه‌ها، افزودن جلوه‌های ویژه مانند آتش، دود، ابر، مه و…استفاده می‌شوند. لازم به ذکر است شما نیز به‌عنوان یک معمار یا تری دی آرتیست برای فراهم نمودن رندری رئال، قطع به‌یقین ناچار به استفاده از رندر المنت‌ها در رندرهای خود خواهید بود. در این قسمت از آموزش رایگان ویری، به آموزش نحوه ذخیره تمام رندر المنت‌ها و کانال‌های رندر در یک فایل می‌پردازیم تا در نرم‌افزار فتوشاپ به‌راحتی با باز کردن این لایه‌ها، در لایه‌های مدنظر پست پروداکشن را انجام دهید. همچنین به نکته‌ی جالبی از رندر المنت Cryptomatte، در این فیلم آموزشی اشاره‌شده است که برای افرادی که با موتور رندر ویری یا کرونا کار می‌کنند جالب‌توجه خواهد بود.

ابزار VRay Cryptomatte

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

استفاده از پلاگین Exr-IO در نرم‌افزار فتوشاپ

در این قسمت از آموزش ویری در صفحه روبرو قسمت Render Setup در بخش رندر المنت، می‌توان با زدن گزینه Add هر کانال یا رندر المنت مدنظر را بیفزایید؛ سپس در بخش پست پروداکشن در نرم‌افزار فتوشاپ استفاده نمایید. همان‌طور که مشاهده می‌کنید در بخش فریم بافر رندر تهیه‌شده، کانال‌های مختلفی ازجمله المنت VRay Cryptomatte افزوده کرده‌ایم. لازم به ذکر است المنت VRay Cryptomatte چه در ویری یا در کرونا، بهترین رندر المنت برای Masks کردن جدا کردن سوژه‌های صحنه از رندر است تا بتوان جداگانه روی آن‌ها کار گرد. کافی است در منوی فایل گزینه Save all image channels to single file را انتخاب کنید تا تمام کانال‌ها در یک فایل ذخیره شوند؛ بعد از مشخص نمودن مسیر و انتخاب نام فرمت exr را تعریف و Save می‌کنیم.

متن سربرگ خود را وارد کنید

لازم به ذکر است بعد از باز کردن این فایل در نرم‌افزار فتوشاپ، تنها شاهد یک‌لایه خواهید بود و کانال‌های دیگر شناخته نمی‌شوند. می‌توان با نصب پلاگین Exr-IO که در وب‌سایت ویویدویژوال قرارگرفته شده، لایه‌های مختلف exr را لود و قابل‌نمایش و ویرایش کرد. لازم به ذکر است این پلاگین در هر ورژنی از فتوشاپ قابل‌استفاده است و با نصب به‌صورت خودکار، به نرم‌افزار فتوشاپ افزوده می‌شود. با باز کردن این فایل در نرم‌افزار فتوشاپ، پنجره‌ای حاوی اطلاعات و کنترل‌های جالبی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. به‌صورت نرمال Cryptomatte Masks خاموش است، بدین‌صورت با باز کردن فایل شاهد قرار گرفتن رندر المنت‌ها در لایه‌های مختلفی خواهید بود که می‌توان پست پروداکشن را انجام داد.

در این قسمت از آموزش ویری مجدد با بستن و دوباره باز کردن این فایل، این بار با فعال کردن گزینه Masks Cryptomatte مشاهده می‌کنید، علاوه بر تمام رندر المنت‌ها و کانال‌ها در قسمت پایین‌تر Cryptomatte ها نیز وجود دارد و اینک می‌توان هر آبجکت را جداگانه Masks کرد. با قرار دادن effectsResult در ابتدای لیست یک کانال از مبل را انتخاب و با Ctrl+A کل جزئیات صفحه را انتخاب و با Ctrl+C کل لایه را کپی می‌گیریم. سپس روی لایه effectsResult یک Adjustment مانند Hue/Saturation اضافه کرده و با فعال کردن Colorize مشاهده می‌کنید، روی کل تصویر عملیات تغییر رنگ انجام می‌شود. به این منظور می‌توان قبل از عملیات تغییر رنگ، روی ماسک Hue/Saturation با گرفتن کلید Alt کلیک کرد و برای Masks صفحه کپی شده تعریف نمود؛ یعنی اینک درواقع Hue/Saturation تنها روی این مبل تأثیرگذار است، به‌این‌ترتیب به‌راحتی می‌توان رنگ مبل را در رندر با دقت فراوان تغییر داد. برای سایر بخش‌ها نیز می‌توان از این تکنیک بهره برد.

دوره آموزش ویری (VrayMan)

1,900,000 تومان تومان

telegram-character.png

قبل از خرید می‌توانید

مشاوره بگیرید