درخت متحرک در 3dsMax

توضیحات آموزش

درخت متحرک در 3dsMax

نرم‌افزار پرکاربرد SpeedTree Cinema بیشتر برای ساخت درختان و گیاهان درزمینهٔ فیلم‌سازی، انیمیشن‌سازی و سینمایی به کار می‌رود. این نرم‌افزار پرقدرت، علاوه بر داشتن محیط بسیار ساده و کاربردی، دارای پارامترها و دستورات و تنظیمات فوق‌العاده است.

به کمک این نرم‌افزار می‌توان با تغییر در مدل‌های آماده به مدل مدنظر خود دست‌یافت، همچنین با استفاده از انیمیشن در اسپیدتری، امکان ساخت انیمیشن رشد یک گیاه از صفرتا صد و یا اضافه کردن شاخ و برگ روی مدل باعث جذاب‌تر شدن انیمیشن شد. نکته مهم در استفاده از این نرم‌افزار، پشتیبانی از سیستم PRB است که امکان دستیابی شما به متریال های رئال و واقعی می‌دهد.

مدل‌سازی فضاهای سبز

امروزه برای اینکه طراحان و معماران بتوانند به‌راحتی در مدت‌زمان کوتاهی و با دقت بالا فضاهای سبز مانند باغچه، باغ، پارک و محوطه ساختمان و درختان را طراحی و مدل کنند، می‌توانند از نرم‌افزارهای مختلفی استفاده کنند.

یکی از شاخص‌ترین نرم‌افزارها درزمینهٔ مدل‌سازی فضاهای سبز، نرم‌افزار اسپیدتری (SpeedTree) است. در این نرم‌افزار با استفاده از مدل‌سازی درختان و گیاهان و همچنین استفاده از انواع نیروها و بادها، انیمیشن مدنظر خود را ساخته؛ سپس با Export کردن مدل‌های ساخته‌شده به نرم‌افزارهای دیگر، می‌توان به رندرهای رئال دست‌یافت.

لازم به ذکر است تمامی این نکات و ویژگی‌های دیگر این نرم‌افزار، در دوره آموزش اسپیدتری به‌طور کامل تدریس شده است؛ و در یازده جلسه آموزشی از صفرتا صد شناخت پایه‌ای مدل‌سازی درختان و ساخت تکسچرها و متریال های مختلف پرداخته شده است. همچنین نحوه استفاده درختان مدل شده در سایر نرم‌افزارها مانند مکس و رندر گرفتن با انواع موتورها، به‌طور کامل و قدم به قدم در پروژه آموزش داده‌شده است.

انتقال انیمیشن از اسپیدتری به مکس

در این فیلم آموزشی رایگان به نحوه‌ی انتقال درختان دارای حرکت انیمیشن و یا انتقال انیمیشن در اسپیدتری به محیط 3dsmax  می‌پردازیم. برای این کار با استفاده از نرم‌افزار SpeedTree، می‌توان هم درخت مدنظر خود را ساخت و یا از تمپلیت های اما ده نرم‌افزار استفاده نمود. (هیچ فرقی ندارد) بعد از انتخاب درخت برای شبیه‌سازی حرکت باد، با کلیک روی آیکون پنکه، پارامترهای باد نمایش داده می‌شوند؛ با فعال کردن Enable می‌توان تأثیر باد را مشاهده نمود.

پارامترها و تنظیمات زیادی برای کنترل این باد وجود دارد (مانند شدت باد، فرکانس، جهت باد، میزان خم شدن درخت در اثر باد)، همان‌طور که نتیجه به‌صورت ریل تایم (Real Time) نمایش داده می‌شود می‌توان با تست تک‌تک پارامترها، تأثیر ان را مستقیم روی موضوع درخت مشاهده نمود. درنهایت در منوی فایل با انتخاب Export mesh، در پنجره‌ی باز شده و در مسیری که مدنظر هست یک نام انتخاب و حتماً با فرمت.abc ذخیره می‌کنیم. سپس در پنجره‌ی باز شده، با قرار دادن Hierarchy روی 0.All، گزینه Geometry را فعال و دقت کنید پارامتر Wind در بخش انیمیشن فعال باشد؛ اوکی را زده، با کمی صبر انیمیشن اکسپلود می‌شود.این قسمت از آموزش مدل‌سازی فضاهای سبز در تری دی مکس به صورت کامل در پکیج آیمکس(I-MAX) تحت عنوان ترم دوم و جلسه ی 27 ،مطرح و تدریس شده است.

رندر گرفتن از مدل اسپیدتری با موتور رندر ویری در مکس

برای سازگاری مدل درخت با ویری در نرم‌افزار dsmax3، در تب Utilities گزینه MAXScript زده و Run Script را اجرا می‌کنیم. در مسیری که نرم‌افزار اسپیدتری نصب‌شده، پوشه‌ای بنام Script وجود دارد که بسته به نام نرم‌افزار ان را انتخاب و اجرا می‌نماییم. (در اینجا نرم‌افزار تری دیمکس مدنظر است.)

در این قسمت از آموزش رایگان مکس، مشاهده می‌کنیم پارامترهای این Script در محیط مکس افزوده شد و اینک ما با انتخاب نوع موتور رندر می‌توانیم از پروژه رندر تهیه کنیم. Import for V-Ray را زده و با باز کردن درخت ذخیره کرده، می‌بینیم به‌راحتی درخت وارد نرم‌افزار شد. حال با Play کردن و یا بازی کردن با Slider، شاهد ایجاد حرکت روی درخت خواهیم بود.

دوره آموزش تری دی مکس (I-Max)

2,400,000 تومان تومان

telegram-character.png

قبل از خرید می‌توانید

مشاوره بگیرید