همایش ویوید ویژوال در دانشگاه هنر پارس

استودیوی ویوید ویژوال در تاریخ ۳/۱۲/۱۳۹۶ برای اجرای همایشی با عنوان فنّاوری روز دنیا در شبیه‌سازی و ارائه‌های معماری، مهمان دانشگاه هنر و معماری پارس بود. سحر علیزاده و انریکو دگانلو از ایتالیا مهمانان ویژه‌ی ویوید ویژوال بودند.

در تصویر زیر اعضای مجموعه‌ی ویوید ویژوال رو به همراه مهمانان ویژه مشاهده می‌کنید. 

ابتدای همایش، به معرفی برنامه ها پرداخته شد. 

اولین برنامه را دکتر مهرداد عزیزی، با مطالبی پیرامون BIM و اهمیت آن در روند طراحی معماری شروع کردند.


فناوری BIM و CAD دو روش متفاوت برای ارائه طراحی ساختمان و مستندات ساختمان میباشند. برنامه های CAD (ترسیم به کمک کامپیوتر) از روش های سنتی کاغذ و مداد تقلید کرده اند تا جاییکه ترسیمات الکترونیکی دو بعدی، به وسیله عناصر گرافیکی دوبعدی ساخته میشوند مانند خط، هاشور، متن و غیره. ترسیمات CAD همانند ترسیمات سنتی (به صورت دستی)، به صورت جدا از هم ترسیم میشوند و هرگونه تغییر در طراحی باعث میشود که تمام ترسیمات به صورت دستی تغییر کنند. برنامه های BIM (مدل اطلاعاتی ساختمان) از روش های ساختمان در واقعیت تقلید میکند. به جای ترسیم دو بعدی، ساختمان ها به صورت مجازی و بر اساس عناصر ساخت و ساز واقعی که شامل دیوار، پنجره، سقف و غیره میشود، مدل سازی میشوند. این ویژگی به معماران این امکان را میدهد که ساختمان را همانگونه که طراحی میشود، اجرا نمایند. از زمانی که داده ها در مرکز اصلی BIM ذخیره میشوند، تغییرات در طراحی، در تمام ترسیمات به صورت خودکار اعمال خواهد شد. BIM با این روش مدل یکپارچه، نه تنها افزایش بهره وری قابل توجهی را ارائه میدهد، بلکه به عنوان مبنایی برای هماهنگی بهتر طراحی و مدل کامپیوتر بر اساس فرآیند ساختمان شناخته میشود. وقتی از سیستم CAD به BIM انتقال پیدا میکنید از تمام مزایای آن در کل دوره طراحی، ساخت و بهره برداری ساختمان بهره مبرید.


دکتر مهرداد عزیزی

در ادامه یونس بنا، پیرامون صنعت آرکویز و روشهای مختلف ارائه ها و شبیه سازی سه بعدی در معماری صحبت هایی را مطرح کردند که در ادامه آنرا با هم میخوانیم: 

سلام. یونس بنا هستم. خیلی خوشحال و مفتخریم که این بار مهمان دانشگاه پارس هستیم. خب قطعا یه واژه مشترک بین همه ی ما وجود داره که اینجا دور هم جمع شدیم و اونم معماریه. امروزه یک معمار علاوه بر داشتن قوه تخیل بالا و تحصیلات عالیه، باید بتونه طرح ها و ایده هاشو به بهترین شکل ممکن ارائه بده. به همین منظور صنعتی به نام آرکویز یا architectural visualization برای ارائه طرحهای معماری به سرعت برق و باد در حال توسعه هست.

چند نفر از دوستانی که اینجا حضور دارند، با نرم افزارهای شبیه سازی معماری آشنا هستن و کار میکنن؟

(تقریبا ۹۰% از شرکت کنندگان، با نرم افزارهای شبیه سازی سه بعدی معماری آشنا بودند)

صنعت ساختمان و ساخت وساز یک پروسه ی گرون و پرهزینه هست.در زمان اجرا، هرگونه تغییراتی در متریالها یا سازه های اجرایی، به معنی دوباره کاری و پرداخت هزینه های گزاف و مجدد می باشد

به کمک Archviz یا شبیه سازی معماری، میتوانیم طرحها و ایده های خود را قبل از اینکه حتی یک بیل برای اجرای کار به زمین بخوره، ببینیم و در موردش اظهار نظر کنیم. نحوه ارائه طرحها در شبیه سازی معماری میتونه اسکیسهای دستی باشه یا رندرهای سه بعدی و تورهای مجازی و انیمیشن. 

ساختمان سازها، معمارها، آژانسهای املاک و طراحان داخلی از قدرت Archviz یا شبیه سازی معماری برای فروش محصولات و خدمات خودشون استفاده میکننند. برای فروش ایده ها و طرحها، استفاده از تصاویر امنیت بیشتری رو در مشتری ایجاد میکنه تا اینکه بخوایم با حرف و صحبت های طولانی، ایده ها و طرح هایمان را به مشتری القا کنیم. توی بحث Archviz  یا شبیه سازی معماری، ارائه ها به دوشکل انجام میشوند. ارائه های دوبعدی و سه بعدی.

ارائه های دو بعدی مثل پلانها، نقشه ها یا اسکیسهای دستی از رایجترین راهها برای پرزنت های معماری به حساب میاد.

ولی طرحهای دو بعدی و نقشه ها هیچوقت به درستی برای مشتریان قابل هضم یا ترجمه نبوده و در بسیاری از موارد دچار مشکل میشوند.

بطور مثال درک متریالها و نورپردازی های کارشده، تعامل بخشهای مختلف فضا و خیلی موارد دیگه در ارائه های دوبعدی کاری بسیار دشوار و سخت هست.

ولی طرحهای دو بعدی و نقشه ها هیچوقت به درستی برای مشتریان قابل هضم یا ترجمه نبوده و در بسیاری از موارد دچار مشکل میشوند.

بطور مثال درک متریالها و نورپردازی های کارشده، تعامل بخشهای مختلف فضا و خیلی موارد دیگه در ارائه های دوبعدی کاری بسیار دشوار و سخت هست.

پیشرفت تکنولوژی ، باعث شده تا ارائه های دوبعدی کم کم جایگاه خودشونو به ارائه و پرزنتهای سه بعدی بدهند

و قطعا اگه شما بخواین تو زمینه معماری یا طراحی حرفی برای گفتن داشته باشین و کسب درامد کنید باید خودتونو با دنیای امروزی آپدیت کنید.

من اشاره ای به محبوبترین و پرکاربردترین آنها در بخش های مختلف میکنم:

در زمینه مدلسازی پایه:

۳dsMax – Revit – Sketchup

در زمینه رندرینگ:

V-Ray – Corona

در زمینه انیمیشن و VR :

Lumion – Unreal

طراحی مبلمان:

Marvelous – Zbrush

در زمینه ادیت و مونتاژ و پست پروداکشن:

Photoshop – After effects

یکی از مهمترین فعالیتهای استودیوی ویویدویژوال، آموزش تخصصی نرم افزارهای شبیه سازی معماریست. با تخصص تو این زمینه، قطعا میتوانید درامد شغلی مناسبی چه تو ایران و چه خارج از کشور داشته باشین. مجموعه ی ما هم اکنون نزدیک به ۹۰۰۰ هنرجو از سرار کشور و حتی خارج از کشور داره و شاید نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ درصد از این عزیزان به درجه ای حرفه ای و متخصص رسیدند و کسب و کار خوبی برای خودشون راه انداختند. خیلی از این هنرجویان الان دفتر طراحی و معماری دارند، خیلیاشون به تدریس در مراکز معتبر آموزشی مشغول هستند و یه سری هم به صورت فریلنسر یا دورکاری با خارج از کشور کار میکنند.

در بخش بعدی محمد رضا محسنی روی صحنه آمدند و در مورد اهمیت پورتفولیو و نحوه ی بستن یک پورتفولیوی مناسب، آموزشهایی را ارئه کردند. 

کاربرد یک پورتفولیو چیست؟

۱- برای استخدام و مصاحبه های شغلی در داخل و حتی خارج از کشور

۲- برای ارائه به کارفرمایان و گرفتن پرژوه

۳- ارائه به فرهنگسرا ها و گالری ها برای نمایش اثار

۴- اپلای کردن در دانشگاه های بین المللی و گرفتن بورسیه و یا کمک هزینه تحصیلی

۵- مصاحبه دکترا در داخل و خارج از کشور

در این مرحله آنتراکی داده شد و شرکت کننده ها به گپ و گفت و گو پرداختند.

در بخش اول از همایش در پارت دوم، یونس بنا به معرفی نرم افزار لومیون پرداختند.

کمپانی تولید کننده ی لومیون در سال ۱۹۹۸ در هلند تاسیس شد پس از سالها  تخصص در معماری، تلوزیون و سینما تصمیم به فوکوس در شبیه سازی معماری پرداخت. این کمپانی برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ اولین نسخه از نرم افزار لومیون رو وارد بازار کرد و تا امروز که نسخه ی ۸ این نرم افزار با تغییراتی هیجان انگیز در دسترس میباشد. توجه داشته باشین که قیمت اصلی این نرم افزار معادل ۱۵ میلیون تومان میباشد که خب خوشبختانه یا متاسفانه ما تو ایران با ۱۰۰۰۰ تومن میتونیم از آخرین نسخه های این نرم افزار استفاده کنیم.

طبق آخرین آماری که سایت رسمی این کمپانی اعلام کرده از ۱۰۰ شرکت برتر معماری دنیا، ۶۱ از آنها برای ارائه و پرزنتهای معماری از نرم افزار لومیون استفاده میکنیند. 

۵ عامل اصلی باعت محبوبیت لومیون شده

۱: هر معمار و طراحی بدون هیچ پیش زمینه و آموزش قبلی میتواند به راحتی به شبیه سازی سه بعدی و تولید انیمیشن معماری بپردازد

۲: کار با لومیون بسیار سریع و ساده بوده و با کار کردن در محیط real time یا به اصطلاح بدون درنگ، نیاز به رندرهای زمانبر نداریم.

۳: به کمک مدلها و تنوع کتابخونش به راحتی میتونیم به رندرها و ویدیوهای ساخته شده جون ببخشیم و حس واقعی رو در آنها تقویت کنیم.

۴: ویرایش ها و تغییرات مشتری و کارفرما رو به راحتی و در کسری از ثانیه میتوان انجام داد

۵: کار کردن در مقیاس ها و فضاهای بزرگ با حجم زیادی از مدلها و درخت ها بدون هیچ مشکلی امکان پذیر است.

در ادامه به آموزش لومیون ۸ پرداخته شد و از ویژگیهای جدید و جذاب لومیون ۸ مطالبی ارائه شد.

آخرین مبحث آموزشی این همایش مربوط به موتور رندر کورونا بود و مثل همیشه محمد رضا محسنی مطالبی جدید و آموزشی از این موتور رندر را در اختیار شرکت کننده ها قرار دادند. 

برای دیدن دو آموزش رایگان کورونا بر روی لینک ها یا تصاویر زیر کلیک کنید

در ادامه جناب آقای احمد باغبانی بعنوان هنرجوی نمونه ی دانشگاه پارس معرفی شد و جوایزی به ایشان تعلق گرفت 

در انتهای همایش، هدیه ای ناقابل ( پکیج کالم پانگ) از استودیوی ویوید ویژوال به شرکت کننده ها تقدیم شد.

منتظر همایش های بعدی ویوید ویژوال در شهر خودتون باشید.

دیدگاه‌ها

telegram-character.png

قبل از خرید می‌توانید

مشاوره بگیرید

از شنبه تا چهارشنبه
ساعت 9 الی 17