فرصت شغلی در معماری

فرصت های شغلی در معماری

رشته معماری چیست و فرصت های شغلی موجود

معماری یا مهندسی معماری یک حوزه میان‌رشته‌ای و ترکیبی از دانش فنی و هنر است. بعد هنری این رشته شامل مهارت‌هایی مثل تخیل، تجسم و ایده‌پردازی می‌شود و بعد فنی به دانش و توانایی لازم برای تبدیل این ایده‌ها به یک طرح عینی می‌پردازد. مهندسی معماری در حقیقت ترکیبی از طراحی و اجرا است و یک مهندس معمار در وهله اول باید بتواند طرح‌های نو و مبتکرانه را در ذهن خود خلق کرده و سپس قابلیت اجرایی آن‌ها را بسنجد و نهایتا با استفاده از دانش فنی خود آن‌ها را به طرحی کاربردی تبدیل کند.

چه کسانی باید به سراغ معماری بروند؟

رشته معماری مناسب افراد خلاقی است که از ذوق هنری بالایی برخوردارند و هم‌زمان توانایی اجرایی آن‌ها در طراحی خطوط و نقش‌ها بالاست. بنابراین خلاقیت بدون توانایی طراحی و هم‌چنین دانش فنی بدون مهارت ایده‌پردازی برای علاقه‌مندان به تحصیل و کار در این رشته، کافی نیست.

مسیر تحصیلی رشته معماری

آغاز مسیر تحصیل در رشته معماری، دوران دبیرستان است و علاقه‌مندان این رشته باید در مقطع متوسطه یکی از رشته‌های ریاضی- فیزیک یا هنر (معماری) را انتخاب کنند. دانش‌آموزان رشته ریاضی- فیزیک پس از شرکت در کنکور ریاضی می‌توانند رشته مهندسی معماری را انتخاب کنند. فارغ‌التحصیلان هنر در مقطع متوسطه نیز می‌توانند با شرکت در کنکور هنر و قبول شدن در مرحله مصاحبه، تحصیل خود را در مقطع کارشناسی رشته معماری ادامه دهند.

تحصیل در معماری

تحصیل در معماری

پس از پایان دوره کارشناسی، رشته معماری به گرایش‌های مختلفی تقسیم می‌شود. تعدادی از مهم‌ترین گرایش‌های این رشته عبارت‌اند از: طراحی شهری، مرمت ابنیه سنتی، معماری منظر، مدیریت پروژه و ساخت، برنامه‌ریزی شهری، تکنولوژی معماری و انرژی معماری.

یک مهندس معمار چه وظایفی به عهده دارد؟

به‌طور کلی یک مهندس معمار باید بتواند با استفاده از نرم‌افزارهای طراحی و مدلسازی، طرح و نقشه مورد نظر مشتریان را تهیه کند. پس از تهیه نقشه، مهندس معمار باید به‌طور منظم از محل انجام پروژه بازدید کرده و از اجرای درست پروژه اطمینان یابد. این فرآیند شامل نظارت بر کار کارگران و تکنسین‌های مشغول در پروژه و تدوین قرارداد با پیمان‌کاران و مدیران پروژه می‌شود. پیگیری و برنامه‌ریزی برای ادامه روابط و جلسات میان کارفرمایان و پیمان‌کاران نیز در دستور کار مهندسان معمار قرار دارد. همچنین، بررسی دائمی محیط کار و شرایط آن، نحوه انجام پروژه و تاثیرات آن بر محوطه پروژه و پیرامون آن، بررسی کار مهندسان عمران، مکانیک و برق که در انجام پروژه دخیل هستند نیز بخشی از کار مهندس معمار به شمار می‌رود.

فرصت‌های شغلی در معماری

مهندسی معماری دارای بازار کار متنوع با فرصت‌های شغلی در معماری است و یکی از دلایل پرطرفدار بودن این رشته نیز همین موضوع است. تعدادی از مهم‌ترین حوزه‌های کاری برای فارغ‌التحصیلان این رشته در ادامه معرفی می‌شوند.

 

مهندس ناظر

مهندس ناظر معمار همان‌طور که از نامش پیداست، وظیفه نظارت بر نحوه انجام پروژه ساختمانی را به عهده دارد. برای تایید صحت پروژه‌ها، مهندس معمار باید ابتدا در آزمون نظام مهندسی شرکت کرده و قبول شود.

مهندس مشاور

حتما تا به حال نام دفاتر مشاوره معماری به گوشتان خورده است. این دفاتر در انجام پروژه‌های مختلفی مثل طراحی داخلی، شبیه‌سازی، دیزاین و بازسازی، به افراد و مجموعه‌های ساختمان‌سازی مشاوره می‌دهند.

طراحی

اولین انتظاری که از شغل آینده یک مهندس معمار وجود دارد، این است که بتواند طراحی نقشه فضاهای مختلف را انجام دهد. این طراحی می‌تواند از فضاهای داخلی یا خارجی، مسکونی یا توریستی و در مراحل مختلفی از کار انجام شود.

طراحی در معماری

طراحی در معماری

مدیریت پروژه

شاید به نظرتان انجام مدیریت پروژه‌های ساختمانی بیشتر در حوزه کاری مهندسان عمران گنجانده شود اما بخشی از این پروژه‌ها به‌صورت اختصاصی مربوط به حوزه معماری ساختمان هستند و در این موارد هماهنگی‌های اجرایی پروژه باید توسط یک مهندس معمار انجام شود.

مدیریت موسسات پیمانکاری

هر پروژه معماری به تعدادی پیمانکار و متخصصان حوزه‌های مختلف نیاز دارد. یکی از فرصت‌های شغلی در معماری، تاسیس این گونه شرکت‌هاست. این شرکت‌ها حکم یک مرجع تخصصی پیمانکاری را برای معماری ایفا می‌کنند و مدیریت آن‌ها باید توسط یک مهندس معمار صورت گیرد.

طراحی فضاهای شهری یا مهندسی شهرسازی

قطعا تا به‌حال برایتان پیش آمده که با دیدن یک پارک، پل شهری یا بزرگراه‌های مدرن شگفت‌زده شده باشید یا شاید هم از طراحی یک شهرک مسکونی خوشتان آمده باشد یا یک محله به‌خصوص را به دلیل طراحی اصولی خیابان‌ها و مراکز تجاری و تفریحی آن برای زندگی انتخاب کرده باشید. در این صورت، خوب است بدانید که تمامی این موارد جزء حوزه کاری مهندسان معمار هستند و طراحی فضاهای شهری در واقع یکی از بهترین فرصت‌های شغلی در معماری به شمار می‌رود.

مهندس مشاور

دکوراسیون داخلی

یکی از جذاب‌ترین فرصت‌های شغلی در معماری، دکوراسیون داخلی منازل مسکونی یا مراکز تجاری است. فرقی نمی‌کند مکان مورد نظر یک خانه کوچک و قدیمی باشد یا یک پنت‌هاوس لوکس و مجلل یا حتی یک رستوران ساده، در هر صورت دکوراسیون داخلی می‌تواند تغییر بسیار قابل توجهی در ظاهر این مکان‌های مختلف ایجاد کند.

آموزش

آموزش هر رشته در واقع یکی از فرصت‌های شغلی آن رشته به شمار می‌رود. معماری نیز از این قاعده مستثنی نیست. در حقیقت معماری یکی از حوزه‌هایی است که در آن عرصه بسیار گسترده‌ای برای انواع آموزش‌ها وجود دارد. از آموزش‌های رسمی در مدارس و دانشگاه‌های خصوصی و دولتی گرفته تا آموزش در مراکز و آموزشگاه‌های معماری که این روزها بازارشان از همیشه داغ‌تر است. در کنار این‌ها، آموزش‌های مجازی به شکل کلاس آنلاین، وبینار و بسته‌های آموزشی نیز، بستر مناسبی برای فارغ‌التحصیلان جویای کار است.

 

بلاگری معماری

امروزه، انواع مختلفی از وبلاگ‌ها، مانند وبلاگ‌های شخصی، وبلاگ‌های آموزشی، وبلاگ‌های سازمانی یا شرکتی و همچنین صفحات اینستاگرام و کانال‌های تلگرام و غیره وجود دارد. به کسانی که برای هر یک از این صفحات مطلب و محتوای نوشتاری یا گرافیکی تهیه می‌کنند بلاگر گفته می‌شود. همان‌طور که گفته شد، بلاگرها موضوعات مختلفی برای محتوای صفحات خود انتخاب می‌کنند و با ارائه محتوای ارزشمند به مخاطبان خود، ارتباط سودمندی با آن‌ها ایجاد می‌کنند. نکته بسیار مهم این است که بلاگر بودن در حقیقت نه یک تفریح که یک شغل تمام‌وقت به شمار می‌رود و عموما درآمد خوبی هم دارد. درآمد بلاگری عمدتا از بخش تبلیغات حاصل می‌شود و به همین دلیل، تعداد مخاطبان در حوزه بلاگری اهمیت زیادی دارد.

معماری نیز یکی از حوزه‌های پرمخاطب و جذاب در زمینه وبلاگ‌نویسی است. هدف یک بلاگر معماری، کشف و بررسی موضوعات برجسته معماری از طریق جستجو و تحقیق و پژوهش در منابع مختلف، تبدیل کردن آن‌ها به اطلاعاتی گران‌بها و مختصر و مفید و نهایتا ارائه آن‌ها به روشی جذاب و تاثیرگذار است.

صفحات اینستاگرام یا وبلاگ‌های معماری گاهی اوقات به‌عنوان یک منبع یادگیری الکترونیکی ارزشمند یا حتی یک ابزار جستجو در نظر گرفته می‌شوند که کاربران برای استفاده از اطلاعات مورد نیازشان به آن‌ها مراجعه می‌کنند.

انواع بلاگرهای معماری

بلاگرها می‌توانند از یک رویکرد منسجم آموزشی که به یک تئوری آموزشی مناسب تعلق دارد استفاده کنند و با به‌روز نگه‌داشتن اطلاعات خود، ارتباط تنگانگی با مخاطبان خود شکل دهند. مخاطبان بلاگرهای معماری یا خود معمارانی هستند که به دنبال اطلاعات مفیدی در رابطه با دانش این حوزه و متدهای به‌روز آن و فرصت‌های شغلی جدید می‌گردند و دوست دارند با شگفتی‌های معماری در سرتاسر دنیا آشنا شوند، یا افراد معمولی هستند که هدفشان پیدا کردن مجموعه‌ای برای مشاوره بازسازی، دکوراسیون داخلی، دیزاین و… است. بنابراین اگر قصد انتخاب این مسیر شغلی را دارید، باید ابتدا نوع مخاطبان خود را تعیین کنید.

پس از تعیین نوع مخاطبان، دست شما برای تولید محتوای وبلاگتان باز است. می‌توانید صرفا صفحه‌ای برای الهام‌بخشی و ایده‌پردازی راه‌اندازی کنید و در آن از محتواهای آماده این حوزه استفاده کنید یا مثلا می‌توانید رویکرد کاربردی داشته باشید و به معرفی نمونه‌کارهای معمارانی که می‌شناسید بپردازید و افراد را برای دریافت مشاوره و کمک از این افراد راهنمایی کنید. بلاگ‌های آموزشی یا پوشش اخبار معماری نیز گزینه‌های دیگری هستند که می‌توانید به سراغ آن‌ها بروید. خوشبختانه معماری حوزه‌ای بسیار گسترده برای تولید محتوا و انتخاب موضوع بلاگری است.

مزیت بلاگری معماری

امروزه، وبلاگ‌ها در ارائه اخبار و اطلاعات با رسانه‌های اصلی رقابت می‌کنند. چرا؟ زیرا هر کسی به‌راحتی و با کم‌ترین هزینه می‌تواند وبلاگ خود را راه‌اندازی کرده و افکار خود را به‌صورت آنلاین به اشتراک بگذارد. به این ترتیب، آزادی بیان ایجاد شده و انتقال اطلاعات با روشی بسیار مستقیم‌تر از روش معمول صورت می‌گیرد. نکته مهم اینجاست که به دلیل این آزادی و رقابت زیاد میان بلاگرها، انتشار اطلاعات غیررسمی و بی‌پایه و اساس نیز بیشتر از قبل شده است و به همین دلیل افراد سخت‌تر از گذشته به این اطلاعات اعتماد می‌کنند. بلاگری معماری به موضوعاتی از قبیل معماری، هنر، چشم‌انداز، طراحی داخلی و مرمت بناها مربوط می‌شود که با همه افراد در زمینه معماری سروکار دارد و جامعه را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. این امر زمینه را برای مشارکت و برقراری ارتباط با متخصصان، هم به‌طور مستقیم با خود معماران و هم به‌طور غیرمستقیم با سایر متخصصانی که به‌طور کلی در این زمینه فعالیت می‌کنند، باز کرده است. اکثر وبلاگ‌های معماری تعاملی هستند و به بازدیدکنندگان خود این امکان را می‌دهند تا نظرات خود را ثبت کنند. این تعامل به همراه ویژگی‌های دیگری مثل جهانی بودن و به‌روز بودن و کم‌هزینه بودن، مزایای اصلی بلاگری معماری و همان چیزی است که بلاگرهای معماری را از سایر بلاگرها متمایز می‌کند. پس در راه‌اندازی صفحه اینستاگرام یا وب‌سایت خود حتما به این موضوعات دقت کنید.

پیشنهاد ما آموزش دوره آموزش کوچینگ معماری

 

دکوراسیون، طراحی داخلی و معماری داخلی

این سه مفهوم که غالبا به اشتباه به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، در حقیقت دارای تفاوت‌های اساسی هستند. دکوراسیون در لغت به معنای آراستن یا آذین‌بندی است. این کلمه به لحاظ تخصصی در حوزه ساختمان‌سازی و معماری به معنای دیزاین کردن وسایل و لوازم موجود در یک فضاست. مثلا چیدمان مبلمان و اثاثیه، وسایل تزئینی و…  طراحی داخلی به معنای برنامه‌ریزی و نظارت بر ساخت یک فضای داخلی از نظر ظاهری است. به‌طور مثال، نوع رنگ‌آمیزی دیوارها، کف‌پوش‌ها، مدل پنجره‌ها، نورپردازی و… در کنار همه این موارد، موضوع دیگری وجود دارد به نام معماری داخلی که همان طراحی نقشه برای یک ساختمان یا مکان مورد نظر است و شامل محل قرارگیری اتاق‌ها، دیوارها، پنجره‌ها و… می‌شود. این سه مفهوم در واقع تکمیل‌کننده یکدیگرند و یک بنای کامل با اجرای مرحله به مرحله آن‌ها توسط معماران متخصص در هر حوزه، ساخته می‌شود.

پیشنهاد ما برای آموزش رندرینگ دوره آموزش ویری و  دوره آموزش کرونا

دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی

بازسازی

ساختمان‌ها و بناهای معماری در طول زمان و به دلایل مختلفی مثل کاربری نادرست ساختمان، فرسایش، یا … تخریب می‌شوند و نیاز به مرمت و بازسازی دارند. بازسازی ساختمان یکی از شاخه‌های معماری است و زیرمجموعه مرمت ابنیه قرار می‌گیرد. بازسازی بنا به دو صورت انجام می‌گیرد. بازسازی زیربنا و بازسازی دکوراسیون ساختمان. بازسازی زیربنا، بخشی از کار معماری و طراحی داخلی است و بازسازی دکوراسیون ساختمان نیز توسط معماران دکوراسیون و دیزاینرها انجام می‌شود.

پیشنهاد ما برای آموزش اجرای عملی پروژه ها دوره آموزش بازسازی معماری

شبیه سازی

شبیه‌سازی در هر حوزه‌ای در واقع نوعی تقلید از مدل اصلی و سیستم واقعی است. شبیه‌سازی این امکان را فراهم می‌کند که مدلی عینی و واقعی از تصورات و ایده‌ها ایجاد شده و ابعاد مختلف آن امکان‌سنجی و راستی‌آزمایی شود. به این ترتیب، نواقص و کمبودهای موجود در مدل شناسایی و اصلاح می‌شوند. یکی از حوزه‌های پرکاربرد برای شبیه‌سازی، صنعت ساختمان‌سازی و معماری است. نرم‌افزارهای کامپیوتری مانند نرم افزار تری دی مکس با شبیه‌سازی سه بعدی یک پروژه ساختمانی، امکان بررسی آن‌ها را پیش از تولید فراهم می‌کنند. این موضوع به‌خصوص برای جلب رضایت کارفرما در معماری داخلی اهمیت زیادی دارد.

علاوه بر این، دیزاینر و طراح دکوراسیون داخلی برای انجام سفارش‌های طراحی محیط‌های مسکونی یا تجاری، باید الگوی پیشنهادی خود را در نرم افزار های مثل ویری، کرونا و لومیون تهیه کند و رندر آن را به مشتری خود نشان دهد تا در صورت اختلاف نظر، طرح نهایی پیش از اجرا اصلاح شود. شبیه‌سازی به کمک نرم‌افزارها در معماری داخلی، دکوراسیون و طراحی داخلی، یکی از فرصت‌های شغلی بسیار جذاب و پرطرفدار برای مهندسین معمار است.

در پایان باید گفت که فرصت‌های شغلی در معماری، در هر یک از موارد گفته شده، به شاخه‌های بیشتری تقسیم می‌شوند که با کمی جستجوی تخصصی درباره هر موضوع می‌توانید آن‌ها را بیابید. علاوه بر این، اگر به دنبال موفقیت در مسیر شغلی معماری هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از مهارت خود در ایده‌پردازی کمک بگیرید و فرصت شغلی مورد نظر خودتان را خلق کنید.

پیشنهاد ما برای اموزش مدلسازی سه بعدی در معماری دوره آموزش مکس

telegram-character.png

قبل از خرید می‌توانید

مشاوره بگیرید

از شنبه تا چهارشنبه
ساعت 9 الی 17