نرم افزار 3dsMax ، فشرده سازی

راز فشرده سازی ۹۰ درصدی حجم فایل های نرم افزار ۳dsMax

نرم افزار 3dsMax

نویسنده: محمدرضا محسنی

  • مقدمه

همیشه نگهداری فایل های تولید شده در نرم افزار 3dsMax نیازمند حجم بالایی از فضای هارد شما خواهد بود، (تفاوتی ندارد که شما از Corona  یا V-Ray برای گرفتن رندرهای خود استفاده میکنید).

برای مثال ممکن است برای یک پروژه در مراحل مختلف مدل سازی و رندرینگ ده‌ها فایل با پسوند مکس تولید کرده باشید. معمولا این فایل ها بسیار حجیم هستند و حتی گاهی چندین گیگابایت حجم دارند، بنابراین با یک حساب سر انگشتی اگر در سال چندین پروژه انجام دهید فضای بسیار زیادی از هارد خود را باید به این فایل ها اختصاص دهید.

پس فشرده سازی این فایل ها می تواند کمک بسیار زیادی به حفظ حجم هارد دیسک شما و در نهایت کاهش هزینه های نگهداری این فایل ها و خرید هارد دیسک های بیشتر کند.

در این مطلب می خواهیم چگونگی فشرده سازی حداکثری این نوع فایل ها را بررسی کنیم و نرم افزارهای مختلف فشرده ساز را برای این منظور مقایسه کنیم.

البته ذکر این نکته هم ضروری است که روش های مختلفی در خود نرم افزار 3dsMax وجود دارد که می تواند به کم کردن حجم فایل های شما کمک شایان توجه ای کند که در مطلب دیگری به آن ها هم خواهم پرداخت.

  • بررسی الگوریتم های مختلف

راز فشرده سازی ۹۰ درصدی حجم فایل های نرم افزار ۳dsMax

راه های مختلفی برای فشرده سازی در دنیای کامپیوتر وجود دارند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند و هر کدام با توجه به الگوریتم های مختلفی که پشتیبانی می کنند برای فایل های مختلف نتایج مختلفی را ارائه می کنند و نمی توان گفت یک نرم افزار برای همه فایل ها بهترین گزینه فشرده ساز است.

در این بین نرم افزارهای مختلفی در بین کاربران مطرح هستند که از جمله آن ها می توان به WinRAR، BandiZIP، PeaZIP، 7Zip، و فشرده ساز موجود در خود Windows اشاره کرد.

اما شاید معروفترین آن ها WinRAR باشد که بیشترین تعداد کاربر را در سال های اخیر داشته چرا که به طور کلی قابلیت های قابل قبولی به همراه فشرده سازی بسیار مناسبی را ارائه می کند.

اما بر خلاف تصور عمومی این نرم افزار بهترین فشرده ساز برای فایل های Max نیست و شاید حتی بتوان گفت

الگوریتم RAR برای فشرده سازی این نوع فایل ها کارایی لازم را ندارد و بهینه نیست.

برای بررسی الگوریتم های مختلف در نرم افزارهای مختلف تستی بر روی یک فایل بسیار حجیم Max انجام دادم که

نتایج آن را در جدول زیر می توانید مشاهده کنید.

مشخصات تست فشرده سازی :

راز فشرده سازی ۹۰ درصدی حجم فایل های نرم افزار ۳dsMax

فایل Max با حجم 4,254,220 کیلوبایت (کمی بیش از 4 گیگابایت) در این فشرده‌سازی استفاده شده است.

زمان ها بر اساس ثاینه و توسط نرم افزار کورنومتر محاسبه شده اند.

سیستم مورد استفاده در این تست 32 گیگابایت رم داشته است و cpu آن intel i7-5960x بوده است.

نکته: در بررسی های انجام شده بر روی فایل های با حجم های مختلف نشان داد که ترتیب نتایج این جدول تقریبا به صورت همیشگی به همین ترتیب است اما میزان فشرده سازی بسته به فایل ممکن است متغیر باشد.

نکته: در نرم افزارهای مورد استفاده در این تست الگوریتم های بسیار بیشتری هم در دسترس هستند. اما در این مطلب به دلیل فشرده سازی کمتر یا زمان بسیار غیر معقول فشرده سازی در این جدول ارائه نشده اند و یا به دلیل مشابهت با الگوریتم در نرم افزار دیگر از نظر میزان فشرده سازی یا حجم فشرده سازی از ذکر مجدد آن ها خودداری شده است.

 

برای آموزش طریقه ی نصب انواع اسکریپت در نرم افزار 3dsMax به لینک زیر مراجعه نمایید:

طریقه ی نصب انواع اسکریپت در 3dsMax

دیدگاه‌ها

یک پاسخ

telegram-character.png

قبل از خرید می‌توانید

مشاوره بگیرید

از شنبه تا چهارشنبه
ساعت 9 الی 17