مرتب سازی بر اساس

تخصص انیمیشن درمعماری

نرم‌افزار UNREAL ENGINE محصول شرکت اپیک گیم، پلتفرمی است برای شبیه‌سازی محیط‌های سه‌بعدی هنگام ساخت بازی‌ها؛ ازاین‌رو معماران از ویژگی‌های این نرم‌افزار هنگام طراحی و شبیه‌سازی استفاده نموده تا به رندرهای بسیار باکیفیت و رئال هنگام ارائه پروژه دست یابند. ما نیز در مجموعه ویویدویژوال با ارائه پکیج دوره آموزش آنریل انجین بر روی آخرین نسخه از نرم‌افزار Unreal engine، به معرفی کامل از صفرتا صد و قدم‌به‌قدم تا رسیدن به بالاترین سطح تخصصی و ارائه رندر و انیمیشن‌های سورئال پرداختیم.

آنریل انجین بیشتر به دلیل دارا بودن قابلیت Simulation و مدت‌زمان تایم رندر بسیار کوتاه نسبت به سایر موتور رندرها، محبوبیت بسیار زیادی یافته است. در این دوره آموزشی از نسخه 5 این نرم‌افزار استفاده‌شده، این نسخه با ارتباط با مگا اسکن‌ها و بهره‌مندی از تکنولوژی Meta Human و سیستم GI(حل چالش محاسبات)، سیستم Nanite(کنترل هوشمندانه تعداد پلیگان ها) پاسخگوی هر نیاز شماست.

آنریل انجین چیست؟

تکنولوژی UNREAL ENGINE محصول کمپانی اپیک گیم، برای ساخت بازی به کار می‌رود؛ درواقع یک پلتفرم یا بستری است، برای ساخت اکثر بازی‌ها. همان‌طور که گفته شد هدف و فوکوس اصلی آنریل در ساخت گیم و بازی است، ممکن این سؤال به وجود آید، شبیه‌سازی معماری یا آرک ویز کجای داستان قرار می‌گیرد؟ همان‌طور که میدانید در گیم و بازی باید محیط‌های سه‌بعدی شبیه‌سازی شوند، این دقیقاً همان چیزی است که ما در شبیه‌سازی معماری نیاز داریم. امروزه به لطف سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی مانند آنریل، کیفیت بازی‌ها روزبه‌روز بهتر شده و می‌توان از این مزیت برای پروژه‌های معماری استفاده نمود.

به‌احتمال بسیار زیاد اکثر کسانی که دوره آموزش آنریل انجین را تهیه‌کرده و در حال مشاهده هستند، با موتور رندرهای ویری و کرونا کارکرده یا حداقل آشنا هستند. اگر بخواهیم صادقانه بگوییم رئال‌تر و واقعی‌تر از موتورهای ویری و کرونا وجود ندارد. پس چه دلیلی و لزومی برای رفتن سمت آنریل انجین هست. در ادامه به بررسی مزیت‌های این تکنولوژی می‌پردازیم.

مزیت آنریل انجیل

1-تایم و مدت‌زمان رندر:

در موتور رندرهای آفلاین مانند ویری و کرونا، برای رسیدن به رندر نهایی و فاینال باید زمان زیادی صرف رندرینگ کرد؛ اما در آنریل با قرار گرفتن در یک محیط بازی صحنه‌ها در لحظه رندر شده، می‌توان در فضا چرخید، از یک فضا به فضای دیگر وارد شد و به‌طورکلی همه‌چیز در آن واحد محاسبه و رندر شده؛ این یعنی آنریل ریل تایم است. لازم به ذکر است در آنریل برای گرفتن رندرهای باکیفیت و با رزولوشن بالا، به‌هرحال یک‌زمان کوچکی صرف رندرینگ می‌شود؛ اما این زمان خیلی کوتاه و در عرض چند ثانیه اتفاق می‌افتد.

2-Simulation:

مزیت بعدی آنریل به نسبت موتورهای رندر آفلاین، سیمولیشنی است که در آنریل اتفاق می‌افتد. با استفاده از این مزیت می‌توان همانند یک بازی د صحنه راه رفت، به درودیوار برخورد کرد، ابجکتی را انداخت، از پله بالا و پایین رفت، در باز کرد و یا حتی با استفاده از فیزیکال سیمولیشن ها به‌عنوان‌مثال رنگ متریال، پارچه مبل و نوع مبل را تغییر داد، نورها را خاموش روشن کرد، رنگ نورها را تغییر داد و یا هر چیز دیگری که باعث جذاب‌تر شدن ارائه شود.

امروزه بازار موتور رندرهای ریل تایم (آنلاین) بسیار داغ است، موتور رندرهایی مانند ونتیج، لومیون، اینسکیپ و بسیاری موتورهای دیگر؛ اما تمام این موتور رندرها یک تفاوت اصلی با آنریل دارند که شامل کاملاً متفاوت بدن بستر آنریل، روش کار و قابلیت‌های استفاده از آن است و آن را از سایر رقبای خود متمایز نموده است که در ادامه آموزش آنریل انجین به‌طور کامل به آن می‌پردازیم.

چرا آنریل 5

1-سیستم GI:

یا Global Illumination در نسخه 5 بر اساس تکنولوژی لومن محاسبه می‌شود. اینکه GI یا لومن چیست در جلسات جلوتر از دوره آموزش آنریل انجین مفصل صحبت خواهیم کرد. یکی از مهم‌ترین و زمان‌برترین محاسبات در تمام موتور رندرها، محاسبه GI است. این چالش مخصوصاً برای موتورهای ریل تایم که باید در لحظه همه‌چیز را محاسبه کنند، خود را بیشتر نمایش می‌دهد. لومن در محاسبات ریل تایم GI بهترین تکنولوژی بوده است و در بحث GI در آنریل 5 معرفی‌شده، قبلاً از یک محاسبات فیک به نام لایت بیک، در آنریل برای GI استفاده می‌شد و بسیار زمان‌بر و محدود بود و به‌سختی به یک کیفیت رئال می‌توان رسید.

2-سیستم Nanite:

این سیستم بسیار هوشمندانه می‌تواند کنترل تعداد پلیگان ها را به عهده گیرد. یکی از دلایل شلوغ شدن و سنگین شدن صحنه، تعداد پلیگان های موجود در مدل‌ها و صحنه است. درگذشته برای کنترل این بخش از سیستم LOD (Level of Details) استفاده می‌شد و دارای محدودیت‌هایی بود؛ اما این سیستم در آنریل 5 بسیار هوشمندانه می‌تواند مدل‌ها را به نسبت فاصله‌ای که از دوربین دارند، اوپتیمایز کند. به‌عنوان‌مثال یک مدل ماشین سه‌بعدی دارای پلیگان زیاد و حجم بالا به فاصله بسیار دور از دوربین قرارگرفته است، بنابراین به دلیل فاصله زیاد از دوربین نیاز نیست به تعداد بالا پلیگان داشته باشد؛ این سیستم با اوپتیمایز ماشین، حجم و تعداد پلیگان های آن را طوری پایین می‌آورد که خسارتی به جزئیات و مدل وارد نشود. حال هرچقدر دوربین نزدیک‌تر شود، این سیستم هوشمندانه تعداد پلیگان ها و سطوح ماشین را افزایش داده تا جزئیات کامل حفظ شود. با استفاده از این سیستم، می‌توان شلوغ‌ترین و پرحجم‌ترین صحنه‌ها در آنریل هندل کرد.

 

3-ارتباط آنریل 5 با مگا اسکن‌ها:

مگا اسکن‌ها در حال حاضر بیش از 17000 ASSET، از مدل، تکسچر، متریال و انواع درختان در اختیار قرار داده است، در ادامه آموزش آنریل انجین به بررسی هر یک می‌پردازیم؛ بنابراین در آنریل 5 آرشیو بی‌نظیر و باکیفیت و رایگان از ASSET ها در اختیار قرار داده‌شده، به‌راحتی و با یک کلیک درصحنه می‌توان استفاده نمود.

4-تکنولوژی متا هیومن (Meta Human):

همیشه در پروژه‌های شبیه‌سازی و رندرینگ، ساخت انسان‌های رئال و واقعی یک چالش بزرگ بود. با استفاده از این تکنولوژی می‌توان در عرض چند دقیقه انسان‌های فوق رئال ساخت؛ کاراکترهایی که به‌راحتی قابلیت استفاده در انیمیشن و پروژه‌ها دارند.

و بسیار دلیل‌های متعدد که در ادامه دوره و مسیر باهم یاد خواهیم گرفت.

لازم به ذکر است اگر قبلاً با آنریل 4 کارکرده‌اید هیچ مشکل و نگرانی برای واردکردن پروژه‌ها را از آنریل 4 به آنریل 5 وجود ندارد با استفاده از تمام نکات گفته‌شده در آموزش آنریل انجین به‌وسیله‌ی یک سری تغییرات و نکات می‌توان آن‌ها را مچ و روی سیستم جدید آنریل 5 استفاده نمود. آنریل دنیای بسیار بزرگی است و می‌توان سال‌ها در مورد آن آموخت و تخصص خود را افزایش داد.

تا قبل از نسخه 5 پروسه کار و به انجام رساندن پروژه در آنریل زمان‌بر و رسیدن به نتایج رئال نیازمند تخصص بالایی بود؛ اما در نسخه 5 پروسه سخت و طولانی وجود ندارد و به‌راحتی می‌توان به پروژه‌های واقعی‌تر رسید.

موضوعات مطرح‌شده در پکیج آموزش آنریل

در ادامه فیلم آموزش Unreal Engine به چند نمونه تایتل مهم اشاره‌شده است تا پیش‌زمینه و ذهنیتی از دوره داشته باشید.

– آشنایی با آنریل و طریقه نصب و شروع آن

 -اماده‌سازی مدل‌ها، اماده‌سازی صحنه‌ها و پروژه‌ها

– انتقال پروژه‌ها به آنریل

-ساخت متریال های حرفه‌ای و PBR

-آشنایی با روش‌های سرعت بخشیدن به بستر پروژه

-استفاده از منابع آماده حرفه‌ای

– نورپردازی و رفلکشن های طبیعی

– تکنولوژی‌های جدید آنریل 5

-واقعیت مجازی و تورهای 360 درجه

-دوربین انیمیشن و جلوه‌های ویژه

-اسکترینگ، اماده‌سازی گیاهان و محیط سازی و محوطه‌سازی

 -درنهایت بلو پرینت و ایجاد محیط‌های تعاملی (تغییر متریال، تغییر محیط و.)

ریل تایم بودن آنریل انجین

همان‌طور که میدانید آنریل یک موتور رندر ریل تایم است. ریل تایم به این معناست که تمام محاسبات صحنه برای رسیدن به رندر در لحظه انجام‌شده و نیاز به زمان‌های طولانی برای رندر نیست. چندین سال پیش با ظهور موتور رندرهایی مانند ویری و کرونا انقلابی در صنعت معماری، خصوصاً شبیه‌سازی معماری صورت گرفت و تحول بزرگی در ارائه پروژه معماری اتفاق افتاد؛ اما امروز دیگر رندرهای تک شات برای پروژه‌های معماری کفایت نمی‌کند. تکنولوژی استفاده شده در ساخت بازی‌ها بسیار در شبیه‌سازی معماری رخنه و کارفرماها را مجذوب خودکرده است. اینک نمایش پروژه‌ها در قالب رندر تک شات و تصاویر ثابت دیگر ارضاکننده نیاز کارفرما نیست. استفاده از موتور رندر آنریل جذابیت کار را بیشتر کرده و آنریل سال‌هاست در این زمینه از رقبای خود فاصله گرفته و پیشتاز صنعت است. لازم به ذکر است در کنار همه  قابلیت‌های ذکرشده در آموزش آنریل انجین، گرفتن رندر تک شات و ساخت انیمیشن به‌راحتی در آنریل قابل انجام است.

پیش‌نیازهای لازم برای فراگرفتن آنریل

برای اینکه بتوانید از این دوره و آموزش آنریل انجین استفاده کنید، باید حداقل با یک نرم‌افزار مدل‌سازی آشنا باشید (مهم نیست چه نرم‌افزاری). در این دوره از نرم‌افزار تری دی مکس برای بخش مدل‌سازی استفاده شده و تکنیک‌هایی برای انتقال صحیح‌تر و بهتر مدل‌ها از مکس به آنریل آموزش داده‌شده است. البته اگر با نرم‌افزار دیگری مانند مایا، بلندر، اسکچاپ، رویت و هر نرم‌افزار دیگری کار می‌کنید، نگران نباشید کانسپت آموزش داده‌شده در این پکیج تقریباً در همه نرم‌افزارها قابل‌اجراست. به‌هرحال شروع و استارت یک پروژه در آنریل، با واردکردن صحنه و مدل اتفاق می‌افتد؛ حال این صحنه از هر نرم‌افزار مدنظر، در آنریل باز می‌شود.

در این دوره امورش آنریل انجین مدنظر داریم از صفر و قدم اول یک سفر جذاب و هیجان‌انگیز به دنیای آنریل داشته باشیم تا تجربه بسیار و دانش خوب درزمینهٔ آرک ویز به دست آوریم. پیشنهاد می‌شود برای یادگیری آنریل اصلاً عجله نداشته باشید و زمان زیادی برای یادگیری و تمرین در نظر بگیرید.