وابسته کردن موضوعات در صحنه
- 3dsmax
آموزش ویدئو وابسته کردن موضوعات در صحنه
جایگزینی اشیا به شی انتخاب شده اما با پشتیبانی گروهی
در این ویدیوی کوتاه آموزشی از دوره آموزش تری دیمکس به استفاده و آموزش اسکریپت Make It Instance، اسکریپت جدیدی برای وابسته کردن موضوعات درصحنه میپردازیم تا تغییرات به وجود آمده به شکل سریعتری، روی سایر موضوعات صورت گیرد.
جایچنانچه در محیط تری دیمکس خود و یا در هر پروژهای از یک موضوع به تعداد زیاد کپی گرفته باشید و کپیها نیز از حالت Instance نباشند، در صورت ایجاد تغییر روی یکی از مدلها (بهعنوانمثال در این ویدیو: ارتفاع یکی از صندلیها اضافه یا کاسته شود یا فرم تکیهگاه آن را تغییر دهیم) چطور میتوان این تغییر بهصورت سریع روی مدلهای دیگر که از این مدل کپی گرفتهشدهاند اعمال کرد.
در این قسمت از آموزش 3DSMAX، مشاهده میکنید که با هر تغییری روی این صندلی با رفتن به پنل مادیفای بهعنوانمثال در قسمت Vertex گرهها را به بالا جابجا کنیم، هیچ اتفاقی متوجه سایر صندلیها نمیشود. چون کپیها از نوع Instance نیستد، هیچ تغییری در بقیهی صندلیهای دیگر اعمال نمیشود. ناچاریم تغییرات را روی یک صندلی اعمال کنیم، سپس بقیه صندلیها را Delete کنیم و مجدداً از صندلی جدیدی که ادیت و ایجادشده، کپی برای بقیه قسمتها بگیریم.
طریقه نصب اسکریپت Make It Instance
برای نصب این اسکریپت وارد منوی Scripting شده و Run Script را انتخاب میکنیم. این اسکریپت را در سایت ویوید ویژوال قراردادیم که میتوانید آن را دانلود و استفاده کنید. وقتی این اسکریپت را اجرا میکنید، نصب میشود. حال برای اینکه بهعنوان یک ابزار شناخته شود میتوانید در منوی Customize قسمت Customize User Interface را انتخاب کنید و در تب Toolbars و در Category All Commands گزینه Make It Instance را با کلیک و درک کردن به قسمت Toolbars آورید.
وابسته کردن موضوعات به هم در صحنه
ما اینک با آموزش یک نکتهی جالب به شما، زین پس میتوانید بعدازاینکه کپیها گرفته شدند و حالت Instance هم نباشند، بتوانید چند آبجکت را Instance و وابسته به یک موضوع کنید.
برای این کار، باید ابتدا مدلهای موردنظر خود انتخاب کنید. در این قسمت از ویدیوی آموزشی دوره آموزش تری دی مکس، تمام صندلیهای مدنظر خود در فضا انتخاب میکنیم سپس اسکریپتی را که در انتهای این ویدیوی آموزشی، نصب آن را به شما خواهم آموخت Run میکنیم؛ اسکریپتی به نام Make It Instance. کلیک کرده و در پنجره بازشده Pick Source Object(ابجکتی که میخواهید الگو و نمونه باشد را انتخاب کنید) روشن کرده و روی آبجکت اول کلیک میکنیم، سپس روی دکمه Replace Selected Object کلیک کرده و اینک کار انجام شد. حال مشاهده میکنید که با هر تغییری روی این صندلی اول (بهطور مثال ارتفاعش را کم میکنیم) تمام صندلیها از این نمونه که در این فضا وجود داشت، ارتفاع آن ها کمتر شد و یا هر تغییر دیگری. یا حتی میتوان یک مادیفایر Edit poly به آن نسبت داد، به قسمت پلیگان آمده و پلیگان پایه صندلی را اکسترود (Extroude) میکنیم، میبینیم که این تغییر روی همه آبجکت ها اعمال شد.
مزایای اسکریپت Make It Instance
نکتهی جالب اسکریپت Make It Instance این است که میتواند روی Category های مختلف پیاده شود. مشاهده میکنید که ما اینک روی Category Mesh و یا Geometric این اسکریپت را پیاده کردیم و عملیات Instance را اجرا نمودیم و بقیه موضوعات را به آن نسبت دادیم. همچنین اسکریپت Make It Instance میتواند در Category Shapes یا موضوعات دوبعدی اتفاق بیفتد؛ و یا در Category نورها نیز این اتفاق انجام شود که کاربرد بسیار زیادی دارد.
بهعنوانمثال میتوان صد هالوژن نوری را که در سالن کارکردیم، پارامترهای آن خیلی سریع با این تکنیک تغییر دهیم. در غیر این صورت باید تکتک آنها را جداجدا تغییر داد.با نمایش دادن همهی نورها، برای تغییر دادن پارامتر آن ها، در پنل مادیفای (بهعنوانمثال ابعاد آن را تغییر میدهیم) مشاهده میکنیم که هیچ تأثیری روی بقیه نورها ندارد، باید تکبهتک آنها را انتخاب کرد و این عملیات را روی تکتک آنها انجام داد. با انتخاب تمام نورها، اسکریپت Make It Instance را Run میکنیم، در قسمت Pick Source Object نور اول را انتخاب میکنیم و روی Replace Selected Object کلیک میکنیم. اینک هر تغییری روی این نور دهیم بهعنوانمثال ابعاد آن را تغییر دهیم، ابعاد همهی نورها تغییر میکند. این تغییر را میتوان روی رنگ و یا شدت نور آن نیز اعمال کرد.
بنابراین نتیجه میگیریم که این اسکریپت میتوان در Category های مختلف پیاده کرد. روی دوربین نیز میتوان این اسکریپت را پیاده نمود؛ مثلاً یک دوربین که تنظیمات خاصی روی آن انجام دادیم و میخواهیم بقیه دوربینها به آن Instance شوند؛ از این اسکریپت استفاده کنیم.