کاهش حجم مدلها

توضیحات آموزش

کاهش حجم مدل‌ها در تری دی مکس

یکی از مشکلاتی که عموماً برای همه‌ی تری دی آرتیست‌ها هنگام مدل‌سازی وجود دارد، سنگین بودن حجم مدل‌ها است که باعث مواجه‌شدن پروژه با مشکل ، هنگ کردن سیستم ، عدم حرکت و یا کندی سرعت حرکت در فضای پروژه می‌شود.

در این فیلم آموزشی رایگان از آموزش مدل سازی 3dsMax ، با مادیفایر Retopology در مکس 2023 آشنا می‌شوید. این مادیفایر علاوه بر اینکه سرعت بالاتری پیداکرده، محاسبات دقیق‌تری هم انجام می‌دهد؛ همچنین می‌تواند با حفظ کردن UV و تکسچر موضوع ، باعث افزایش سرعت رندر در تری دی مکس شود.

مادیفایر Retopology

برای نصب این مادیفایر به‌شدت کاربردی در این قسمت از آموزش مدل سازی 3dsMax ،بعد از باز کردن برنامه Autodesk Desktop باانتخاب 3dsMax در سمت چپ، لیست را به پایین اسکرول کرده و با انتخاب Autodesk Retopology tools 3dsMax گزینه Install می‌زنیم. بعد از نصب، این مادیفایر در لیست مادیفایرها در نرم‌افزار تری دی مکس قرار می‌گیرد؛ و با اعمال کردن آن روی هر مدل، به‌صورت اتوماتیک به یک poly با قابلیت ویرایش و ادیت تبدیل می‌شود.

افزوده شدن این مادیفایر در نرم‌افزار dsMax3 در ورژن 2021.3 توجه بسیاری از کاربران، هنگام کنترل آبجکت ها و فرایندهای مربوط به تسکچرینگ را جلب کرد. همان‌طور که میدانید رسیدن به یک توپولوژی بدون عیب و نقص، سبب دستیابی به نتیجه‌ای حرفه‌ای در مدل‌سازی و انیمیشن‌سازی است؛ زیرا زمانی که سطوح تشکیل‌دهنده مدل بهینه‌شده باشد، روند رندرینگ راحتی نیز دارد و حتی میزان حافظه‌ی کمتری اشغال خواهد کرد. به‌طورکلی مادیفایر Retopology برای بهبود بخشیدن اتوماتیک شکل مدل، با کیفیت بالا و ایجاد یک Mesh تمیز استفاده می‌شود.

همچنین استفاده از این مادیفایر در فصل سوم جلسه 44 دوره آموزش تری دی مکس در پکیج آیمکس (I-MAX) در قالب پروژه به‌صورت کامل توضیح و کار شده است.

کاهش حجم مدل با مادیفایر Retopology

در این قسمت از آموزش، برای کاهش دادن حجم مدل‌ها با استفاده از مادیفایر Retopology، وارد نرم‌افزار dsMax3 شده، مشاهده می‌کنیم این مدل 1500000 پلیگان دارد. فرض می‌کنیم در این خیابان به تعداد زیادی از این مدل کپی نیاز داریم، با زدن کلید F4 مشاهده می‌کنیم توپولوژی پیچیده و سگمنت های زیادی دارد و کپی گرفتن از آن به تعداد زیاد  باعث سنگین شدن بیش از حد پروژه میشود. در مکس 2023 این مادیفایر را به مدل نسبت داده و تمام تنظیمات را در حالت پیش‌فرض (Default) قرار می‌دهیم و با کلیک روی Compute، مشاهده می‌کنیم تکسچر موضوع از بین رفت و تعداد پلیگان ها به 4000 کاهش پیدا کرد. با زدن کلید F4 می‌بینیم چه توپولوژی ساده و منظمی دارد؛ اما بزرگ‌ترین ایراد این مادیفایر از بین رفتن UV کار است، آن را پاک می‌کنیم.

مجدداً این مادیفایر را به مدل نسبت داده سپس با روشن کردن Preprocess Mesh سرعت بالا رفته و با فعال کردن UV Channel و کلیک روی Compute، مشاهده می‌کنیم UV کار حفظ و تعداد پلیگان ها به 5000 رسیده و دارای توپولوژی بسیار عالی است. با استفاده از این مادیفایر در این بخش از آموزش مدل سازی 3dsMax ، اینک می‌توان از مدل به تعداد دلخواه، بدون ایجاد مشکل کپی گرفت.

دوره آموزش تری دی مکس (I-Max)

2,400,000 تومان تومان

telegram-character.png

قبل از خرید می‌توانید

مشاوره بگیرید