میدجرنی در معماری

توضیحات آموزش

میدجرنی چیست؟

همان‌طور که میدانید میدجرنی، یک موتور شبیه‌ساز بر پایه هوش مصنوعی است. روند کار در این تصویرساز بسیار حرفه‌ای، به‌سادگی صورت می‌پذیرد؛ تنها کافی است هر آن چیزی که در ذهن دارید را تایپ کنید تا در کسری از ثانیه، میلیون‌ها تصویر غیرتکراری مرتبط با متنی که تایپ کردید در اختیار شما قرار دهد. البته که برای رسیدن به نتایج خوب و نزدیک به ایده‌ها، باید بتوان ارتباط خوبی با این هوش مصنوعی برقرار کنید. دراین‌بین نحوه نوشتن متن‌ها و مکالمه‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. درواقع هدف اصلی دوره آموزش میدجرنی این است که بتوانیم با زبان میدجرنی آشنا شویم و به‌راحتی، با آن ارتباط برقرار کنیم.
لازم به ذکر است همان‌طور که تصویرسازی در شاخه‌های مختلفی مانند سینما، عکاسی، کمیک، انیمیت یا تصویرسازی معماری استفاده می‌شود؛ میدجرنی نیز می‌تواند در تمام این زمینه‌ها استفاده شود و کمک بزرگی به ما نماید. همان‌طور که گفته شد در این دوره، تمرکز روی نحوه نوشتن Prompt ها و استفاده از تنظیمات میدجرنی، برای رسیدن به تصاویر کاربردی در معماری است


روش کار کردن در میدجرنی به‌عنوان ربات طراح هوشمند

در این قسمت از آموزش رایگان هوش مصنوعی در معماری، این سؤال مطرح می‌شود که روش کار در میدجرنی به چه شکل است؟ میدجرنی یک محصول Close Source است، یعنی دسترسی به اطلاعات و کدهای این هوش مصنوعی وجود ندارد؛ اما بنده طی تحقیقاتی، یک اطلاعات کلی از عملکرد این هوش مصنوعی به دست آوردم؛ درواقع میدجرنی دارای دو رویکرد اصلی است. رویکرد اول بر اساس Large Language و رویکرد دوم بر اساس Diffusion Model است. در رویکرد اول هوش مصنوعی یعنی Large Language، بایستی متنی که شما برای آن تایپ یا Prompt می‌کنید را درک کند و در حقیقت متوجه این موضوع شود، شما چه چیزی از او درخواست کرده‌اید. در رویکرد دوم میدجرنی یعنی Diffusion Model بعدازاینکه میدجرنی متوجه موضوع درخواست شما شد، بایستی بتواند درخواست شما را به تصویر بکشد، نمایش بدهد یا به عبارتی رندر نماید.
لازم به ذکر است در این روش، یک فرمول رندوم و تصادفی نیز وجود دارد تا هیچ‌وقت تصاویر تکراری ساخته نشوند. حتی اگر شما یک درخواست خیلی ساده از میدجرنی داشته باشید با تکرار مجدد همان درخواست، تحت هیچ شرایطی تصاویر تکراری و مشابه به شما نخواهد داد. به‌طور مثال اولین مکالمه یا Prompt را برای میدجرنی تعریف می‌کنیم، به این منظور عبارت An ice hut at the North Pole, An igloo را تایپ کرده یعنی یک خانه یخی از او می‌خواهیم؛ در حقیقت به‌نوعی در این جمله، متریال کلی و موقعیت جغرافیایی آن را مشخص کردیم و برای تأکید یک خانه اسکیمویی را به انتهای جمله اضافه کردیم. این تعریف خیلی ساده است، ما به شما خواهیم آموخت جملات بسیار کامل‌تری بنویسید. همان‌طور که مشاهده می‌کنید چهار تصویر مختلف نسبت به این متنی که تایپ کردیم، رندر و ساخته شد و هیچ‌کدام شبیه به هم نیستید. چنانچه مجدداً همین متن را به میدجرنی دهید و درخواست تصویر کنید، مشاهده می‌کنید تصاویر کاملاً متفاوتی به شما ارائه می‌دهد و هیچ‌کدام تکراری نیستند.

 

میدجرنی کم‌هزینه‌ترین راه ساخت تصاویر باکیفیت

در این مرحله از آموزش هوش مصنوعی میدجرنی دقت نمایید برای استفاده از میدجرنی، باید هزینه پرداخت کنید. شاید شما به مقایسه این هوش مصنوعی با سایر هوش مصنوعی‌های دیگر مانند Chatgpt که بیشتر خدمات آن‌ها رایگان است، بپردازید؛ اما دقت داشته باشید در هوش مصنوعی‌هایی که برای تبدیل متن به تصویر استفاده می‌شوند، نمونه رایگان به‌دردبخور و رئال به آن صورت وجود ندارد و از تمام این هوش‌های مصنوعی به عقیده بنده، در این راستا میدجرنی حرف اول را میزند. درواقع در مرحله Diffusion Model که متن شما بایستی به تصویر تبدیل شود، یک نوع فرایند رندرینگ اتفاق می‌افتد و این رندرینگ به کمک کارت گرافیک‌های قدرتمند میدجرنی یا همان GPU ها انجام می‌شود و دیگری نیازی نیست شما، سیستم خوب و خفنی داشته باشید بنابراین این کارت‌های گرافیکی و غول‌پیکر هزینه‌دارند که حداقل آن ماهی ده دلار است.

 

کاربرد میدجرنی در معماری یا طراحی و شبیه‌سازی معماری

نظر شخصی بنده این است که معماران امروزی به نظرم خیلی خوش‌شانس هستند که هوش مصنوعی، وارد عرصه طراحی، معماری و شبیه‌سازی‌شده است. به کمک هوش مصنوعی میدجرنی ایده پردازی، زدن اتودهای اولیه، تولید کانسپت ها، مشاهده سکشن ها، ایده برای دیاگرام‌ها و شیت ها می‌تواند خلاقانه‌تر و بدون محدودیت و خیلی سریع‌تر انجام شود؛ حتی برای ساخت مود بورد یا استوری بورد، میدجرنی بسیار کمک‌کننده است. همچنین از میدجرنی می‌توان کمک گرفت تا بهتر بتوانید از طرح‌ها و ایده‌ها الهام بگیرید، حتی می‌توان به کمک میدجرنی از پروژه‌های قبلاً اجراشده، الهام گرفت و آن‌ها را خلاقانه‌تر مجدداً طراحی کرد. به‌عنوان‌مثال می‌توان با الهام گرفتن از معمارانی همچون نورمن فاستر یا زاها حدید، یک تالار شهری که موقعیت آن کنار دریاچه است را به تصویر کشید. به این منظور کافی است درخواست خود را به ساده‌ترین شکل ممکن تایپ کرد (A Model city hall, by the lake and city skyline. Minimal. Inspired by zaha hadid, -ar 16:9) مشاهده می‌کنید از میدجرنی برای این تصویرسازی، به‌صورت بسیار ساده درخواست کردیم؛ زیرا هنوز تکنیک‌های Prompt نویسی را به شما آموزش ندادیم. در حال حاضر هدف تنها، یک آشنایی کلی از میدجرنی است؛ اما مشاهده می‌کنید چهار تصویر مختلف ارائه داد و همان‌طور که گفته شد، می‌توان با تایپ مجدد این متن، به تصاویر بیشتری دسترسی پیدا کرد که همه این تصاویر از کارهای جناب زاها حدید الهام گرفته‌شده است. از جلسه بعد آموزش هوش مصنوعی میدجرنی، اصول Prompt نویسی و تنظیماتی که در میدجرنی وجود دارد را شروع خواهیم کرد. حال همین متن را تایپ کرده و بجای زاها حدید، نورمن فاستر را قرار می‌دهیم؛ می‌بینید تصویرسازی‌ها بر اساس ایده‌ها و سبک نورمن فاستر انجام می‌شود.
مشاهده نمودید چقدر سریع این اتودها، تصویرسازی‌ها و رندرها انجام شد. درواقع ما در این جلسه رایگان از آموزش هوش مصنوعی با میدجرنی خیلی ساده صحبت کردیم، می‌توان با مکالمه دقیق‌تر و تخصصی‌تر به نتایج خیلی شخصی و دلخواه رسید. در ادامه توضیحاتی که در مورد خود طرح و معماری سوژه، متریال ها، محوطه سوژه، شرایط نوری حجم و محوطه، شرایط آب و هوایی، کادر، دوربین، لنز و … خواهیم داد، باعث می‌شود طرح ما کامل‌تر و با جزییات بیشتری دیده شود. طریقه جمله‌بندی و نکاتی که در نوشتن Prompt ها وجود دارد، همچنین تنظیمات و امکاناتی که خود میدجرنی در اختیار قرار می‌دهد، می‌تواند در روند کار معماران، شبیه‌سازان، گرافیست‌ها، عکاسان و بسیاری از مشاغل دیگر یک تحول بزرگ ایجاد کند. قطع به‌یقین ممکن است برای رسیدن به نتیجه نهایی، شما بارها مجبور شوید مکالمه بنویسید یا Prompt ها را تغییر دهید و تصویرسازی‌های جدید انجام دهید، اما درنهایت به نتیجه مطلوب خواهید رسید؛ سپس می‌توانید با مراجعه به نرم‌افزار موردنظر و دانستن آن چیزی که مدنظر است، شروع به نقشه‌کشی، سه‌بعدی سازی، رندر، بخش فاز دو کنید. البته که به‌زودی زود، در ورژن های جدید نرم‌افزارهای شبیه‌سازی معماری نیز اثرات هوش مصنوعی را خواهیم دید. در ضمن می‌توانید برای اطلاع از نحوه ساخت اکانت و دانلود نرم‌افزار دیسکورد، آموزش‌های دیگر از هوش مصنوعی را در وب‌سایت ویویدویژوال دنبال نمایید.


VIVIDVISUAL

.
خلاصه:

telegram-character.png

قبل از خرید می‌توانید

مشاوره بگیرید