قسمت دوم از سلسله آموزش های ایدئوگرام

توضیحات آموزش

 

مقدمه

در این ویدیو آموزشی شما با انواع دیاگرام در معماری و استفاده از آن ها در فرآیند طراحی معماری آشنا میشین. دیاگرامها در معماری به منظور نمایش تفکرات و ایده های معمار به سایرین مورد استفاده قرار میگیرند. دیاگرام نموداری است که در آن کلیه‌ی داده‌های مازاد و سردرگم‌کننده کنار گذاشته‌ شده‌اند و صرفاً  طرح کلی ایده یا شیء موردنظر، به همراه اطلاعات کلیدی درباره‌ی اجزای آن به صورت سازماندهی‌شده نشان داده می‌شوند. دیاگرام نوعی ارائه‌ی گرافیکی خلاصه‌شده درباره‌ی روند انجام یا نتایج یک فعالیت یا فرآیند خاص است. از دیاگرامها در لحظات سرنوشت‌ساز طراحی برای نمایش روابط بالقوه‌ی میان کانسپت و واقعیت استفاده می‌شود.

دیاگرام (Diagram)

دیاگرام نموداری است که در آن کلیه‌ی داده‌های مازاد و سردرگم‌کننده کنار گذاشته‌ شده‌اند و صرفاً  طرح کلی ایده یا شیء موردنظر، به همراه اطلاعات کلیدی درباره‌ی اجزای آن به صورت سازماندهی‌شده نشان داده می‌شوند. دیاگرام نوعی ارائه‌ی گرافیکی خلاصه‌شده درباره‌ی روند انجام یا نتایج یک فعالیت یا فرآیند خاص است. از دیاگرام‌ها در لحظات سرنوشت‌ساز طراحی برای نمایش روابط بالقوه‌ی میان کانسپت و واقعیت استفاده می‌شود.  دیاگرام‌ در حقیقت دست‌نوشته‌های ساختاریافته و ارائه‌های گرافیکی سازمان‌یافته‌ای از ایده‌ هستند که در آنها بیان شفاف ایده و روابط طرح بسیار مهم‌تر از جنبه‌ی بصری کار می‌باشد. دیاگرام خودِ ایده نیست، بلکه مدل و نموداری از ایده است، که سعی دارد ویژگی‌ها و مشخصات آن ایده را تعریف کند. به عقیده‌ی کِیت آلبارن[1] (طراح و معمار) با رعایت ساختار مناسب، دیاگرام‌ها می‌توانند نظرات و طرز‌فکرهای متنوعی در بیننده ایجاد کنند. با این حال، این «نظرات و طرزفکر‌های متنوع» نسبت به سه عامل اصلی (که ریشه در ذهن طراح دارند) آسیب‌پذیر هستند: تشابه در نوع بیان، میزان اطلاعاتی که دیاگرام عرضه می‌کند، و تجربه‌‌های پیشین بیننده از فضاهای سه‌بعدی دیگر.

[1] Keith Albarn

توضیحات بیشتر

برای توسعه‌ی یک مدل طراحی موثر، و به منظور تسهیل پروسه‌ی تکامل فرم‌ این مدل، می‌توان از دیاگرام‌های گوناگونی استفاده کرد که هرکدام پتانسیل‌ها و مجموعه قوانین مفهومی مخصوص به خود را دارند و به طرق مختلفی باعث آسان‌تر شدن تصمیم‌گیری در فرآیند طراحی می‌شوند. دیاگرام‌ «شماتیک[1]» و «دیاگرام‌ اجرایی[2]» از جمله‌ دیاگرام‌هایی هستند که به روابط، جهت‌گیری و نحوه‌ی چیدمان اجزا می‌پردازند و می‌توان از آنها برای نشان دادن تغییرات رخ‌داده در طول زمان استفاده کرد. دیاگرام‌ «عملکردی» یا «حبابی»[3] تعیین‌کننده‌ی هم‌جواری و اندازه‌ی نسبی زونِ‌های‌ فعالیتی مختلف‌ است؛ در حالیکه‌ دیاگرام‌ «ارتباطات فضایی[4]»، مانند دیاگرام اجرایی، احتمالات بوجود آمده و گزینه‌های محتمل هنگام جابجایی از فضایی به فضای دیگر  را نشان می‌دهد. همه‌ی این‌ها، دیاگرام‌هایی تحلیلی هستند که به بررسی ماهیت شرایط موجود می‌پردازند، و با مقایسه‌ی طرح ساخته‌شده با اهداف اصلی از پیش‌ تعیین‌شده،به ارزیابی آن می‌پردازند. منبع آموزش ویوید ویژوال مدت زمان آموزش: ۹دقیقه


آموزش رایگان فتوشاپ

دوره آموزش پست پروداکشن

VIVIDVISUAL

telegram-character.png

قبل از خرید می‌توانید

مشاوره بگیرید