سکشن سه بعدی در مکس ۲۰۲۲

توضیحات آموزش

سکشن 3 بعدی در مکس 2022

نرم‌افزار پرقدرت‌تری دی مکس محصول کمپانی اتودسک با برخورداری از امکانت ویژه مدل‌سازی، به‌منظور طراحی صنعتی، ساخت فیلم و انیمیشن و بازی‌های کامپیوتری، معماری ساختمان، پردازش و پیش‌پردازش جلوه‌های ویژه و… نزد کاربران و طراحان خلاق محبوبیت بسیار زیادی برای پیش برد اهداف خود دارد.

به‌طورکلی در نسخه 2022 مکس، ابزارهای مدل‌سازی مانند: Smart Extrude و ویرایشگرهایی مانند Slice،Relax و Symmetry به‌روز و آپدیت شده است و قابلیت‌های جدیدی به آن‌ها اضافه‌شده است. همچنین سرعت مدل‌سازی را نیز نزدیک به ده برابر بالابرده و باعث روان شدن انجام این عملیات شده است. در این قسمت از آموزش رایگان مکس، به بررسی نحوه سکشن زدن از یک حجم سه‌بعدی در نسخه 22 نرم‌افزار تری دی مکس، با استفاده از پلاگین پرکاربرد Sini و ابزار Slice می‌پردازیم.

لازم به ذکر است در دوره آموزش تری دی مکس موجود در وب‌سایت ویویدویژوال تمام امکانات مکس 2022 و ویژگی‌های جدید اضافه‌شده به این نسخه به‌صورت پروژه محور توضیح و کار شده است.

برش 3 بعدی برج سروستان

با دقت به پروژه موجود در صفحه، مشاهده می‌کنید این پروژه مربوط فصل دوم پکیج ای مکس (I-Max) است. همه‌ی اجزای این پروژه با استفاده از لایه‌بندی مدل‌سازی شده تا با شلوغ شدن پروژه طراح سردرگم نشود، لازم به ذکر است هیچ مدل آماده‌ای در فضا وجود ندارد. حال برای تهیه یک مقطع و سکشن سه‌بعدی از برج سروستان ابتدا با خاموش کردن Urban بافت شهری قرارگرفته در این لایه‌هاید شده و به‌این‌ترتیب تمام لایه‌ها به‌جز لایه سروستان را خاموش می‌کنیم.

نحوه Attach کردن پروژه به هم

در این قسمت از امورش تری دی مکس، برای گرفتن سکشن سه‌بعدی از این برج با تمام دیتیل های موجود در آن، بهتر است در قدم اول کل سوژه را به هم Attach کرد تا زمان زیادی برای گرفتن سکشن از تک‌تک اجزا صرف نشود. با فشردن کلید Control+A شاهد انتخاب شدن 918 آبجکت خواهیم بود.

یکی از راه‌های Attach کردن، با انتخاب یکی از مدل‌ها در پانل مادیفای گزینه Convert to editable poly را انتخاب کرده سپس با انتخاب گزینه Attach، تک‌تک آبجکت ها را انتخاب می‌نماییم. انجام این کار بسیار زمان‌بر است.

راه دوم استفاده از Attach List است. با انتخاب Attach List در پنجره بازشده، نام تمام آبجکت های قابل‌نمایش در دسترس قرار می‌گیرد. با انتخاب همه آبجکت ها بر اساس نام‌های موجود در این پنجره، دکمه Attach را انتخاب می‌کنیم. هنگام استفاده از این گزینه بخصوص در پروژه‌های شلوغ و سنگین مانند این مدل، زمانی زیادی صرف عملیات Attach می‌شود و یا سیستم دچار هنگ می‌شود.

راه سوم برای انجام Attach، استفاده از قابلیت‌های مجموعه پلاگین Sini است. درواقع مجموعه فوق‌العاده قدرتمند و کاربردی Sini Software، توسعه‌دهنده پلاگین های تری دی مکس می‌باشد و با صرفه‌جویی در زمان و تلاش علاوه بر افزایش تمرکز، طراح را قادر به ساخت بهتر مدل‌های سه‌بعدی می‌کند. این مجموعه از دو بخش Utility Plugins و Object Plugins تشکیل می‌شود. پلاگین Utility در مجموعه ابزارهای IgNite قرار دارد و بیش از 200 کاربردی در تری دی مکس داراست. برخی از پلاگین های موجود در این مجموعه شامل: Illumi،Scatter،Jumble،Scribe،Unite،Proxsi و… است. تمام پلیگان‌های موجود در مجموعه Sini در پکیج ای‌مکس باکس (I-Max Box) که در کنار پکیج ای مکس (I-Max) ارائه می‌شود تدریس شده است.

با استفاده از یکی از قابلیت‌های Sini در بخش Mesh And Poly Tools Sculpt، با فشردن کلید Control+A کل آبجکت را انتخاب نموده سپس دکمه Attach Objects را انتخاب می‌کنیم مشاهده می‌کنیم در عرض 3 ثانیه کل آبجکت ها Attach شد و کل مجموعه یک آبجکت به‌هم‌پیوسته شد بنابراین دیگر نیاز به استفاده از راه‌حل‌های زمان‌بر مراحل قبل نیست.

استفاده از مادیفایر Slice برای مقطع زدن سه‌بعدی در مکس

در این مرحله از آموزش تری دی مکس، برای سکشن زدن از مادیفایر Slice کمک می‌گیریم. مادیفایر Slice در نسخه 2022 تغییرات جالبی داشته که اینک در این آموزش مرور می‌کنیم. با انتخاب مدل و نسبت دادن مادیفایر Slice به آن، شاهد قرار داده شدن یک گیزمو و چهارچوب نارنجی‌رنگ دور مدل خواهیم بود. این چهارچوب به‌صورت نرمال در وسط مدل یا قسمتی که Pivot مدل قرار دارد، قرار می‌گیرد. می‌توان در قسمت Slice Type، مدل برش خود را کنترل نمود که شامل حالت‌های ذیل است:

حالت Refine Mesh: حالتی است که فقط در قسمتی که گیزمو مشاهده می‌شود گره، کانکت یا سگمنت ایجاد می‌کند. می‌توان زیرمجموعه ساابجکت Slice را (Slice Plane) روشن نمود و با استفاده از ابزارهای Transform، محل صفحه نارنجی‌رنگ را تغییر داد. درواقع هرجایی که این صفحه قرار گیرد، برش زده می‌شود.

حالت Split Mesh: با استفاده از این حالت محل برش خورده، جدا می‌شود.

حالت Remove Positive: این حالت برش رو بالا، در محور انتخابی انجام می‌دهد.

حالت Remove Negative: این حالت برش روبه پایین، در محور انتخابی انجام می‌دهد.

ابزار Cap: این ابزار روی حفره‌های موجود تا حد امکان درپوش قرار می‌دهد. در این قسمت می‌توان با نسبت دادن متریال ایدی، متریال جدا به این قسمت‌ها نسبت داد.

هنگام روشن بودن Slice Plane علاوه بر جابجایی، چرخش نیز می‌توان به مدل داد. نکته جالب هنگام استفاده از Slice، استفاده هم‌زمان از چند محور هنگام برش است. به‌عنوان‌مثال می‌توان با روشن کردن هم‌زمان دو محور، یک صفحه زردرنگ نیز اضافه می‌شود و مشاهده می‌کنید برش از دو محور انجام‌شده است؛ به‌این‌ترتیب می‌توان مقطع‌های خوبی از صحنه تهیه نمود.

سکشن دایره‌ای (زاویه‌ای)

همان‌طور که مشاهده فرمودید تمام سکشن ها در این قسمت از آموزش رایگان مکس به‌صورت صفحه‌ای گرفته‌شده‌اند. زین پس می‌توان حالت Planar را به حالت Radial تغییر داد تا به‌صورت دایره‌ای، زاویه‌ای و درجه‌ای این عملیات را انجام داد. در ابتدا با مشخص کردن محور برش در بخش Slice Along، مقدار زاویه انجام برش را مشخص می‌کنیم؛ یعنی درواقع با استفاده از این قابلیت مشخص می‌کنیم از چه زاویه‌ای تا چه زاویه‌ای برش انجام شود. می‌توان سکشن های جالب و رندر های جذاب از این برش‌ها را در شیت بندی و دیاگرام‌ها، برای ارائه پروژه‌های معماری استفاده نمود.

telegram-character.png

قبل از خرید می‌توانید

مشاوره بگیرید