سایه روشن های نور برای رندر رئال

توضیحات آموزش

در این آموزش رایگان می خواهیم در مورد تکنیکی برای رئال شدن رندرها صحبت کنیم ، سوالی که همه تری دی آرتیست ها در یک برهه زمانی از خودشان پرسیده اند و یکی از مهم ترین دلایل آن مربوط به نداشتن دیتیل های کافی در نورپردازی و عدم وجود سایه روشن های مناسب در پروژه هایشان است و برای اینکه بخواهیم این مشکل را حل کنیم و دیتیل های نوری را در صحنه افزایش دهیم ، راهکاری را به کمک اسکریپت Dappled Light Generator   ، آموزش خواهیم داد که این اسکریپت برای رسیدن به نتیجه مطلوب برای نورپردازی ، در تنظیمات نور در نرم افزار 3Ds Max راهگشا خواهد بود ،  در ادامه ، برای آموزش این اسکریپت با ما همراه باشید .

تنظیمات نور در 3DsMax به کمک اسکریپت Dappled Light Generator

برای نصب این اسکریپت در نرم افزار 3Ds Max ، فایل نصب اسکریپ را که همراه همین آموزش ، برایتان قراردادیم ، را دانلود کنید و برای نصب آن در نرم افزار 3Ds Max ، نرم افزار را باز کرده و از منوی Scripting / Run Script فایل اسکریپت را که به نام  Dappled Light Generator . mzp است را انتخاب کرده و اسکریپ را نصب می کنیم و سپس از منوی Customize / Customize Use Interface  برای آن تولبار می سازیم و به این ترتیب  اسکریپت در نرم افزار 3Ds Max نصب شد .

برای کار با این اسکریپت ، بهتر است System Unit مکس روی متر یا سانتیمتر تنظیم شده باشد .

فایل اسکریپت را بعد از نصب ، اجرا کرده و تنظیماتش شامل موارد زیر است :

  1. بخش Dappled Light Plane : در این بخش امکانات و دیتیل های این اسکریپت قرار دارد .

 

  • بخش Sun & Sky (cm) : با کمک گزینه Create Sun & Sky می توان Sun و Sky را اگر در صحنه قرار ندادیم را  قرار دهیم و اگر قبل از اجرای اسکریپت منبع نور Sun و Sky را قرار دادیم دیگر نیاز به فعال کردن این بخش نیست .
  • Distance : فاصله منبع نوری Sun از حجم
  • Height – Angle : زاویه ارتفاع منبع نور Sun
  • Rotate – Angle : زاویه چرخشی منبع نور Sun
  • Intensity : شدت منبع نوری
  • Size : میزان سایز دیسک منبع نوری است و به کمک آن نرمی و شارپی سایه ها مشخص می گردد .

 

بعد از تنظیمات برای ساخت Sun & Sky روی گزینه ی ، Create Sun & Sky کلیک می کنیم تا ساخته شود و هر زمان خواستیم می توانیم پارامترها را تغییر دهیم .

همچنین اگر کلید 8 را کلیک کنیم و پنجره ی Environment and Effects را فعال کنیم و در قسمت Background  پارامتر Vray Sky فعال شده است .

 

  • بخش Dappled Light Plane : برای افزایش دیتیل های نوری در این بخش هر کدام از Plan ها ، را که خواستیم می توانیم به عنوان دیتیل نوری در نورپردازی  استفاده کنیم .
  • Clear : با گزینه Clear می توان Sun & Sky ایجاد شده را پاک کنیم .

 

2 . بخش Custom Maps  : اگر تصویری سیاه و سفیدی داشتیم و خواستیم آن را برای Plan و به عنوان دیتیل نورپردازی در صحنه ،  استفاده کنیم و به کمک آن دیتیل نوری بسازیم از بخش Custom Maps استفاده می کنیم و در بخش Load / Create  کلیک کرده و آن عکس را از سیستم  وارد محیط نرم افزار 3Ds Max می کنیم .

3 . بخش Transform  : می توان Plan را به کمک ابزارهای   Transform (move . rotate . scale) از تولبار نرم افزار 3Ds Max و یا از آیکون Transform در اسکریپت Dappled Light Generator  تغییر دهیم  و آن را Transform کنیم و به این ترتیب Plan دچار جا به جایی / چرخش یا تغییر مقیاس خواهد شد و روی سایه ها نیز موثر بوده و سایه ها تغییر پیدا می کنند .

telegram-character.png

قبل از خرید می‌توانید

مشاوره بگیرید