سایه روشن های نور برای رندر رئال
- آموزش رایگان کرونا
تنظیمات نور در 3DsMax به کمک اسکریپت Dappled Light Generator
برای نصب این اسکریپت در نرم افزار 3Ds Max ، فایل نصب اسکریپ را که همراه همین آموزش ، برایتان قراردادیم ، را دانلود کنید و برای نصب آن در نرم افزار 3Ds Max ، نرم افزار را باز کرده و از منوی Scripting / Run Script فایل اسکریپت را که به نام Dappled Light Generator . mzp است را انتخاب کرده و اسکریپ را نصب می کنیم و سپس از منوی Customize / Customize Use Interface برای آن تولبار می سازیم و به این ترتیب اسکریپت در نرم افزار 3Ds Max نصب شد .
برای کار با این اسکریپت ، بهتر است System Unit مکس روی متر یا سانتیمتر تنظیم شده باشد .
فایل اسکریپت را بعد از نصب ، اجرا کرده و تنظیماتش شامل موارد زیر است :
- بخش Dappled Light Plane : در این بخش امکانات و دیتیل های این اسکریپت قرار دارد .
- بخش Sun & Sky (cm) : با کمک گزینه Create Sun & Sky می توان Sun و Sky را اگر در صحنه قرار ندادیم را قرار دهیم و اگر قبل از اجرای اسکریپت منبع نور Sun و Sky را قرار دادیم دیگر نیاز به فعال کردن این بخش نیست .
- Distance : فاصله منبع نوری Sun از حجم
- Height – Angle : زاویه ارتفاع منبع نور Sun
- Rotate – Angle : زاویه چرخشی منبع نور Sun
- Intensity : شدت منبع نوری
- Size : میزان سایز دیسک منبع نوری است و به کمک آن نرمی و شارپی سایه ها مشخص می گردد .
بعد از تنظیمات برای ساخت Sun & Sky روی گزینه ی ، Create Sun & Sky کلیک می کنیم تا ساخته شود و هر زمان خواستیم می توانیم پارامترها را تغییر دهیم .
همچنین اگر کلید 8 را کلیک کنیم و پنجره ی Environment and Effects را فعال کنیم و در قسمت Background پارامتر Vray Sky فعال شده است .
- بخش Dappled Light Plane : برای افزایش دیتیل های نوری در این بخش هر کدام از Plan ها ، را که خواستیم می توانیم به عنوان دیتیل نوری در نورپردازی استفاده کنیم .
- Clear : با گزینه Clear می توان Sun & Sky ایجاد شده را پاک کنیم .
2 . بخش Custom Maps : اگر تصویری سیاه و سفیدی داشتیم و خواستیم آن را برای Plan و به عنوان دیتیل نورپردازی در صحنه ، استفاده کنیم و به کمک آن دیتیل نوری بسازیم از بخش Custom Maps استفاده می کنیم و در بخش Load / Create کلیک کرده و آن عکس را از سیستم وارد محیط نرم افزار 3Ds Max می کنیم .
3 . بخش Transform : می توان Plan را به کمک ابزارهای Transform (move . rotate . scale) از تولبار نرم افزار 3Ds Max و یا از آیکون Transform در اسکریپت Dappled Light Generator تغییر دهیم و آن را Transform کنیم و به این ترتیب Plan دچار جا به جایی / چرخش یا تغییر مقیاس خواهد شد و روی سایه ها نیز موثر بوده و سایه ها تغییر پیدا می کنند .
محمدرضا محسنی
حجم (مگابایت)
32 مگابایت
مدت نمایش
6 دقیقه