آشنایی با SpaceMouse

توضیحات آموزش

آشنایی با SpaceMouse ها

امروزه با پیشرفت علم و فناوری و گسترش صنعت شبیه‌سازی، علاوه بر افزایش سطح نرم‌افزارهای موجود در این زمینه، ابزارهای جانبی برای استفاده بهتر و راحت‌تر کاربران از این نرم‌افزارها به وجود آمده است. درواقع این ابزارهای جانبی باقابلیت‌های بسیار خوبی که در اختیار کاربر قرار می‌دهد، اعم از جابجایی زاویه دید، دوربین و یا پرسپکتیو حرکتی و… شبیه‌سازی را برای کاربر به‌مراتب راحت‌تر نموده است. در این قسمت از آموزش رایگان تری دی مکس، به معرفی ابزار جدیدی به نام SpaceMouse ها از کمپانی 3D Connexion می‌پردازیم. لازم به ذکر است این ابزار به روند کاری افرادی که مشغول به کار شبیه‌سازی سه‌بعدی هستند، کمک بسیار شایانی می‌کند. درواقع می‌توان ادعا کرد به لطف این موس که بی‌شک تجربه‌ای فوق ارگونومیک برای کاربر خواهد داشت، می‌توان با سرعت نور کار کرد.

معرفی و کاربرد SpaceMouse ها

درواقع SpaceMouse ها برای عملیات Navigate و حرکت راحت و بی‌دردسر در فضاها و محیط‌های سه‌بعدی، طراحی و تولیدشده‌اند تا کاربر شبیه‌سازی سه‌بعدی خود را بدون نیاز به قطع عملیات توسط موس، هم‌زمان از گزینه‌های مختلف Zoom،Rotate،Pan،Orbit و… استفاده نماید. این ابزار در تمام نرم‌افزارهای کدبیس و نرم‌افزارهای شبیه‌سازی معماری می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد. درواقع ویژگی‌های خاص این SpaceMouse ها سبب شده است طراحان، معماران و مهندسان راحت‌تر بتوانند دور مدل‌ها و پروداکت های خود چرخیده و در فضاهای سه‌بعدی، بسیار راحت‌تر نسبت به قبل حرکت کنند و یا به‌اصطلاح والتروس انجام دهند. این ابزار علاوه بر طراحی بسیار زیبایی که دارد، از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و با کوچک‌ترین حرکت دست واکنش نشان می‌دهد. این دستگاه نسبت به جثه ریز خود، وزن سنگینی دارد؛ بنابراین بسیار قرص و محکم روی میز کار می‌تواند قرار گیرد و هیچ‌گونه لرزشی نخواهد داشت. پایه استیل خش‌داری که زیر دستگاه تعبیه‌شده است، بسیار سنگین است و همان‌طور که مشاهده می‌کنید یک‌فاصله بین پایه و سنسور برای تعبیه نور آبی‌رنگ وجود دارد.

معرفی وب‌سایت 3D Connexion

با مراجعه به وب‌سایت 3D Connexion در صفحه اول این وب‌سایت، بنر تبلیغ این SpaceMouse ها و ترکیب آن با نرم‌افزار Z Brush را مشاهده می‌کنید. درواقع افرادی که با این نرم‌افزار کار می‌کنند، این ابزار کمک بسیار بزرگی در روند کار و مدل‌سازی آن‌ها می‌کند. به‌طورکلی همان‌طور که گفته شد شما با هر نرم‌افزار شبیه‌ساز سه‌بعدی کار می‌کنید، بایستی هنگام مدل‌سازی دور مدل بچرخید؛ بنابراین این ابزار می‌تواند به شما برای سرعت بخشیدن بسیار کمک‌کننده باشد. درواقع فعالیت اصلی کمپانی 3D Connexion، تولید موس است و موس‌های مختلفی ازجمله SpaceMouse ها، CadMouse و ابزارهای دیگر تولید می‌نماید. با مراجعه به بخش SpaceMouse ها، می‌توانید انواع مدل‌های SpaceMouse ها را مشاهده کنید و مشاهده خواهید کرد که هریک را معرفی نموده و توضیحی از آن ابزار در اختیار کاربر قرار داده است. به‌طور مثال مدلی که بنده از آن استفاده می‌کنم، همان‌طور که مشاهده می‌کنید در دو مدل سیم‌دار و بیسیم (وایرلس) وجود دارد و شما عزیزان می‌توانید در قسمت SpaceMouse Compact با کلیک روی گزینه Learn More، توضیحات کامل‌تر این دستگاه را مشاهده کنید.

برنامه 3D connexion Home و معرفی آن

لازم به ذکر است قبل از استفاده از این دستگاه، بایستی در قدم اول درایور آن را از سایت دانلود کنید. برای این کار با مراجعه به بخش Software، مشاهده می‌کنید گزینه 3DxWare 10 که مربوط به آخرین نسخه است در اختیار قرار داده‌شده است. دقت شود با دانلود این درایور، زین پس هر محصولی که از این کمپانی خریده باشید با این درایور نصب می‌شود و می‌توانید به‌راحتی از آن استفاده کنید. بعد از نصب این درایور، برنامه‌ای به نام 3D connexion Home در صفحه دسکتاپ شما ظاهر می‌شود که می‌توان کارهای جالبی در این برنامه انجام داد. این برنامه شامل بخش‌های مختلفی ازجمله Trainer،Manual ،Setting ،Viewer،Collage، Demo،Registration است.

-بخش Trainer برای تمرین کاربران بسیار مناسب است. این بخش از طریق ویس با شما صحبت می‌کند که می‌توانید چه‌کارهایی انجام دهید. درواقع سنسور SpaceMouse ها، در 6 جهت می‌تواند حرکت کند و عملیات Navigate را انجام دهد. به‌عنوان‌مثال با بالا یا پایین کشیدن این سنسور، می‌توانید عملیات Pan انجام دهید و سایر عملیات دیگر. به‌طورکلی به‌راحتی می‌توان از زوایای مختلف حرکت کرد و سوژه را مشاهده نمود.

-در بخش Manual، می‌توان راجع به دستگاه آموزش دید.

-در بخش Setting، می‌توان حساسیت و سرعت دستگاه را کنترل کرد و به‌وسیله دو دکمه که در سمت چپ و راست آن وجود دارد، تعیین کرد که هر دکمه چه دستور و فرمانی را اجرا کند و چه کارایی داشته باشد.

-با مراجعه به بخش Viewer، می‌توان هر مدل را با فرمت‌های مختلف باز کرد و با باز کردن فایل در این قسمت از دستگاه، برای تمرین کردن روی فایل مدنظر استفاده کرد.

حال در این قسمت از آموزش تری دی مکس با مراجعه به محیط تری دی مکس، مشاهده می‌کنید حرکت در فضای پروژه از زوایای مختلف، به چه راحتی و به کمک این SpaceMouse ها میسر شده است. می‌توان روی سوژه موردنظر در مسیر و یا روی تک ابجکتی که در حال مدل‌سازی است، والتروس انجام داد. لازم به ذکر است در انتها این نکته رو بازگو کنم که چنانچه این دستگاه را خریداری نمودید، در نظر داشته باشید روزهای اول خیلی راحت نمی‌توانید از آن استفاده کنید و تقریباً کار سخت و زمان بری خواهد بود. حداقل شما باید روزی یک الی دو ساعت به مدت یک هفته، با آن تمرین و کارکنید تا به‌طور کامل مسلط شوید تا بعد از به دست آوردن تسلط کافی، کار برای شما بسیار جذاب و لذت‌بخش باشد.

telegram-character.png

قبل از خرید می‌توانید

مشاوره بگیرید