کنترل و ویرایش سریع بردا نرمال های سطوح در ۳dsmax

کنترل و ویرایش سریع بردار نرمال های سطوح

 

در این آموزش ویدیویی با بردارهای نرمال اشنا میشوید و یاد میگیرید چگونه و به یکباره کل نرمالهای سطوح رو ویرایش کنید. 

خیلی از مواقع روی مدل شما مشکلاتی به وجود می‌آید، و سطوح مدلتون به شکل صفحه سیاه رنگ نمایش داده می‌شود. این اتفاق زمانی به وجود می‌آید که مدل را از نرم افزارهای دیگر وارد 3DS Max (تری‌دی مکس) می‌کنیم یا اینکه در خود مکس مدلسازی می‌کنیم و یک‌سری اشتباهات صورت گرفته و سطوح مدل ما به درستی دیده نمی‌شود. 

بردار نرمال در 3dsmax

 

ابتدا در مورد بردارهای نرمال یک توضیح کوتاه می‌دهیم. در نرم افزارهای سه بعدی ساز ما اصطلاحی داریم با عنوان بردار نرمال، بردار نرمال محوری است عمود بر سطوح، در واقع در مدلسازی مکس ما می‌توانیم برای سطوح اصطلاح Polygon (پلیگان) را استفاده کنیم. هر پلیگان یک بردار نرمال دارد که عمود می‌شود به آن سطح و بردار نرمال کاربردهای زیادی دارد. یکی از کاربردهای آن نشان دادن جهت نمایش است. پلیگانهایی که تنهایی انتخاب می‌شوند و رنگ آنها قرمز تیره تر است یعنی جهت نرمال آنها مخالف دید ما است. تنها راه درست شدن این پلیگانها Flip (فلیپ) کردن آنها است.

در نرم‌افزار مکس ما مادیفایری وجود دارد با عنوان Normal (نرمال) که دو حرکت خوب را انجام می‌دهد. حرکت اول Flip Normals (فلیپ نرمال)، این گزینه جهت بردار نرمال پلیگان ها را برعکس می کند. حرکت دوم Unify Normals (یونیفای نرمال) است که سعی می‌کند تمام پلیگان ها را در جهت نرمال آنها را در یک سمت و سو متحد کند (به سمت جهت اکثریت نرمال ها متحد می‌کند) که بعد هم می‌توانیم Flip (فلیپ) کنیم. نکته: اگر بخواهیم از Unify Normals (یونیفای نرمال) استفاده بکنیم نباید مادیفایر Normal (نرمال) روی Edit Poly (ادیتپلی) سوار باشد بلکه باید روی یک Editable Mesh (ادیتیبل مش) سوار باشد.

منبع آموزش ویوید ویژوال مدت زمان آموزش:  6 دقیقه


حجم فایل:  40  مگابایت مدرس: یونس بنا

telegram-character.png

قبل از خرید می‌توانید

مشاوره بگیرید