گالری یلدای ۹۸ ویویدویژوال

گالری یلدای 98 ویویدویژوال

امسال هم مثه پارسال ویویدویژوال یکی دیگه ای از گالری های بزرگشو برگزار کرد.که خیلی از اثار هنرجو ها رو تو این گالری برای دوستای دیگمون به نمایش گذاشتیم.استقبال فوق العاده و آموزش ها ی حضوری خاص بی نظیر اساتید ویویدویژوال ما رو به این تصمیم رسوند که اتفاقای خوب این گالری رو به همراه آموزش اساتیدمون به صورتیه ویدیوی کامل برای استفاده اون دسته از دوستامون که نبودن اینجا قرار بدیم.

خب سلام دوباره خدمت همه ی شما دوستای خیلی عزیزمون

یه برنامه آموزشی براتون تدارک دیدیم که در کنار دیدین آثار بینظیر بچه ها یه تنوعی هم شده باشه.

موضوع این آموزش راهنمایی و هدایت شما در مسیر کاریتون هست. مخصوصا بچه هایی که میخوان به شکل فریلنسری تو این زمینه فعالیت کنن که خیلی هم باب شده این روزا.

 میدونید که تو بخش Archviz یا شبیه سازی معماری شما در دو حیطه میتونید فعالیت کنید.

  • بخش رندرینگ و ارائه و میشه گفت بخش گرافیکی کار
  • بخش سازه ، اجرایی، تاسیسات که میشه گفت بخش مهندسی کار

اگه تو گالری نبودی حتما این آموزشارو بخون! ویدیوی کامل آموزش ها هم همین زیره

توی هر بخش طیف گسترده ای از نرم افزارها وجود داره و حتی تو کشورهای مختلف میبینیم که نرم افزارهای متفاوتی تو اولویت استفاده قرار می گیرند.   

شما میتونی توی هر 2 بخش هم فعالیت کنی ولی به دلیل دنیای بی انتهایی که در هر دو بخش وجود داره، اگه میخواین واقعا متخصص و حرفه ای بشین پیشنهاد میشه به علاقه و استعداد خودتون یه نگاه بندازین و تمرکزتونو تو بخش مورد نظر بزارین.

تو پارت اول میخوایم در مورد بخش گرافیکی یا همون ارائه و رندرینگ صحبت کنیم. بخشی که شما میتونید ایده ها و طرح ها رو همانند تصاویر واقع گرایانه یا فتورئالیسم ارائه بدین. خود همین بخش رو میشه ساعتها در موردش صحبت کرد و نرم افزارهای زیادی رو براش معرفی کرد. منتها میخوایم طبقه بندی شده بریم جلو.

بخش رندرینگ و ارائه و میشه گفت بخش گرافیکی کار:

بزارین یه مثال ساده بزنیم. یه پروژه گرفتین و معمولا تو این حالت ( یعنی حالتی که شما تو بخش رندرینگ فعالیت میکنید) استارت پروژه با در اختیار گذاشتن نقشه ها و جزییات شروع میشه. خوب طرحها و نقشه ها و اطلاعات لازم به دست ما رسید، مراحلی که باید طی بشه تا یک شبیه سازی به سرانجام برسه خیلی سادس
مرحله اول: مرحله مدلسازی هست. باید تمامی مدلها طبق اطلاعات و نقشه ها ساخته بشن.

مرحله دوم: مرحله ی رندرینگه. مرحله ای که صحنه جون میگیره. این مرحله خودش شامل بخشهای مختلفی چون تکسچرسازی، نورپردازی و رندر و پست پرو میشه

مرحله سوم: انیمیشن و ارائه های VR هست که خوب امروزه میبینیم که با رشد تکنولوژی و تقویت سخت افزارها، این بخش هم خیلی مورد استفبال قرار گرفته

خب بیاین قدم به قدم بریم جلو

بخش اول یعنی مدلسازی

ببینید بچه ها فعالیت ما بعنوان یک شبیه ساز معماری یا همون اصطلاح Archviz زیر شاخه ای از CGI هست یا Computer-generated imagery یعنی تصاویر تولید شده توسط رایانه. حالا میتونه تو زمینه سینما باشه تو زمینه گیم باشه یا معماری که خوب ما تو همون بخش معماریش فعالیت میکنیم. نرم افزاهای زیادی برای مدلسازی تو صنعت CGI وجود داره من به برخیش اشاره میکنم و بعد فوکوس میکنیم روی اونهایی که تو زمینه معماری کاربرد بیشتری دارن.

این آماری که میخوام عرض کنم خدمتتون بر اساس آمار دقیق مجله Creative blog در سال 2019 هست:

  • نرم افزار Maya از کمپانی اتودسک

امروزه در بین همه ی cgartist ها مایا شناخته شدس. مایا یه نرم افزار فوق العاده قدرتمند در مدلسازیه. میشه گفت نرم افزار پایه برای شروع فعالیت تو حیطه ی مدلسازی CGI نرم افزار مایاس.

  • مایا تکینیک های بینظیری برای مدلسازی در اختیار میزاره
  • مایا یه نرم افزار پایه برای مدلسازی تو CGI هست
  • قیمتش معمولیه تقریبا و لایسنس سالیانه 780 یورو یا بالای 10 میلیونه

نرم افزار Houdini از کمپانی Sidefx

هودینی به جرات میشه گفت از قویترین نرم افزارها در CGI و مخصوصا جلوه های ویژه هست که به شدت تو سینما و هالیوود ازش استفاده میشه. هودینی یک نرم افزار کاملا node base هست. یعنی چی نود بیس؟ کی میدونه؟

منظور از node base اینه که تمام حرکات و اتفاقات توی نرم افزار رکوردو ضبط میشه. هر حرکتی از مدلسازی، ریگ و انیمیشن، تکسچرسازی و پارتیکلها و… میتونه در قالب یک Node ذخیره بشه و در تمام مراحل کار میتونین به عقب برگردین و این Node ها یا اطلاعات رو تغییر بدین. این Node base بودن هودینی هست که باعث شده قدرت فوق العاده ای پیدا کنه و انعطاف پذیر و قابل کنترل باشه.

  • هودینی قدرتمنده به تمام معناس
  • نودبیسه و دست کاربر خیلی بازه
  • گرونه، تقریبا لایسنس یک سالش 5000 دلار یا 65 میلیون تومنه!

     نرم افزار Cinema4D از کمپانی Maxon

سینما فوردی یک نرم افزار توانمند و بیسیکه. سابقه ی طولانی تو عرصه ی CG داره و توی بخشهای موشن گرافیک و تصویر سازی بیشترین هوادار رو داره. توانایی بالای تو مدلسازی داره، دارای تکنیک های منحصر به فرد که فقط مخصوص سینمافوردی هست مثل پارامتریک مدلینگ و ولومتریک مدلینگ.

          سینما فوردی تو خیلی از کشورها استفاده میشه و به نسبت یادگیری راحتری داره

          پلاگین های زیادی داره که توانایی و سرعت نرم افزار رو بالاتر میبره

          لایسنس گرونی داره تقریبا 2900 دلار بالای 37 میلیون

  • نرم افزار Blender از کمپانی بلندر

بلندر محبوب. بلندر یک نرم افزار رایگان ، اوپن سورس و کاملا توانمنده.

برای 3dartist هایی که مایه دار نیستن و اوضاع مالی خوبی ندارن، بلندر حکم طلا داره براشون و اتفاقا خیلی خیلی هم محبوبه. بلندر یه نرم افزار رایگان کاملا حرفه ای برای 3dartist هاییه که دنبال مدلسازی، شیدر و متریال سازی، نورپردازی و رندر و انیمیشن هستن. به جرات میشه گفت کم و کسری از رقبای چند هزار دلاری خودش نداره.

از ویژگیهای شاخص بلندر open source بودن آن است. اوپن سورس یعنی چی؟

برنامه های اوپن سوروس برنامه هایی هستند که کدهای منبعشان در اختیار کاربران قرار میگیرد. کدهایی که قابل ادیت و ویرایش هستند. این به این معنیه که اگر تبحر در برنامه نویسی هم داشته باشین میتونید هر تغییری به دلخواه در برنامه ایجاد کنید، باگهاشو برطرف کنید، عملکردش رو ارتقا بدین و خلاصه هر بلایی دوست دارین سرش بیارین.

Blender

این باعث شده که یه ارتش از هنرمندان، استادان و علاقه مندان همیشه پشت صحنه این برنامه حضور داشته باشن و روز به روز باعث رشد و ارتقا اون بشن.

  • بلندر رایگانه
  • بلندر ویژگیهای جذابی داره
  • بلندر یه تیم پشتیبانی قدر و فعال داره
  • شاید تو روزهای اول کار با بلندر یه کم به مشکل بخورین ولی خیلی زود بهش عادت میکنید
  • من پیشنهاد میکنم اگه میخواین خودتونو محک بزنید که آیا استعداد فعالیت در زمینه CGI رو دارین میتونین با بلندر شروع کنید. آموزشهای زیادی هم ازش میتونین به راحتی پیدا کنید.

نرم افزار LightWave از کمپانی newtek

لایت ویو یه نرم افزار قدیمی و اثبات شدس. درسته یه مدتی از دور رقابت کناره گرفت ولی سال 2019 باز با قدرت برگشت. جزو اولین برنامه هایی بود که تو صنعت فیلم و سینما وارد شد.

  • لایت ویو یه نرم افزار مناسب برای مدلسازی و انیمیشن هست
  • خیلی راحت میتونید باهاش ارتباط بگیرین
  • تو سینما و جلوه های ویژه هم طرفدارای خودشو داره
  • ضعفش شاید اینه که از رقبای خودش یه کم شاید جا مونده باشه
  • لایسنسش 1000 دلار یا تقریبا 13 میلیونه

در ادامه 2 نرم افزر دیگه تو زمینه مدلسازی میخوام بهتون معرفی کنم که تخصصشون بیشتر رو مدل، جزییات و اسکالپ هست

نرم افزار ZBrush از کمپانی pixologic

زیبراش قدرتمندترین نرم افزار برای مدلسازی جزییاته. ازش بعنوان نرم افزار مجسمه سازی اسم میبرن و برای 3dprint گزینه ی خیلی مناسبیه. قدرت بالایی تو مدلسازی organic  داره و اخیرا هم تکنیکهای خوبی برای  hard surfaceاضافه کرده. ما میتونیم زمینه ی مدلسازی رو به 2 بخش تقسیم کنیم که زیبراش به خوبی از پس جفتش برمیاد
organic modeling بیشر به مدلهای طبیعی گفته میشه مثل کاراکتر، حیوانات، درخت و …
Hard surface modeling هم به مدلهایی که ساخت دست بشر هستن گفته میشه مثل ماشین و اسلحه و المانهای معماری

  • زیبراش یه نرم افزار فوق توانمد برای اسکالپ هست
  • به راحتی قابلیت کنترل میلیونها پلیگان روی مدل رو داره
  • زیبراش برای یادگیری یه کم سخته و محیط کاربری پیچیده ای داره. برا همین باید روزها و ساعتهای زیادی برای یادگیریش صرف کنید.
  • برای کار حرفه ای هم نیاز به تبلت و قلم نوری داره
  • خیلی گرون نیست تقریبا 800 دلار هزینه لایسنسشه یا معادل 10 میلیون

نرم افزار 3DCoat از کمپانی Pilgway

نرم افزار 3DCoat جدی ترین رقیب زیبراش در مدلسازی و اسکالپ هست از یه کمپانی اکراینی به نام Pilgway. توی این سالها علاوه بر پیشرفت در بخش مدلسازی تو زمینه uv و متریالهای PBR و رندر هم پیشرفت خوبی داشته.

  • تری دی کت نرم افزار توانمدی برای اسکالپ هست
  • کنترل uv و texture ها خیلی راحت توش انجام میشه
  • محیط کاربریش یه کم پیچیدس
  • برای کار حرفه ای هم نیاز به تبلت و قلم نوری داره
  • نرم افزار ارزونیه و لایسنسش حدود 400 دلار معادل 5 میلیون هست

خب این یه لیست از بهترین و محبوب ترین نرم افزارهای مدلسازی تو CGI . ولی میخوام در ادامه چنتا از بهتریناشون رو در زمینه معماری اشاره کنیم. هر چند که میشه از نرم افزارهایی که در بالا ذکر شد هم تو زمینه ی شبیه سازی معماری استفاده کرد وخیلی ها هم استفاده میکنند. ولی نرم افزارهای خیلی قدرتمند تری برای بخش Archviz یا شبیه سازی معماری هستند که به چنتاش می پردازیم:

نرم افزار 3dsMax از کمپانی Autodesk

با خیال راحت میشه گفت که پرکاربردترین نرم افزار تو زمینه Archviz نرم افزار 3dsmax هست. سابقه ی خیلی طولانی این برنامه در حیطه ی CGI باعث شده طرفداران زیادی از همه جای دنیا داشته باشه. از مکس تو صنعت سینما و گیم و جلوه های ویژه هم استفاده میشه ولی به دلیل مطابقتش با نرم افزارهای مهندسی و بیم مثل اتوکد، رویت و اسکچاپ خیلی مورد استقبال معماران قرار گرفته است.

  • تری دیمکس یادگیریش راحته و آموزشهاش به راحتی قابل دسترس هست
  • پلاگین های زیادی براش هست که تو بخش معماری خیلی به کمک میان و سرعت کار و بالا میبرن
  • ارتباط خوبی با نرم افزارهای مهندسی و بیم داره
  • بهترین موتور رندرهای معماری رو ساپورت میکنه مثل ویری و کورونا
  • لایسنسش سالینه 1500 دلاره تقریبا 20 میلیون
  • تقریبا میشه گفت برنامه ایه که تو همه شرکت های معماری نصبه
  • نرم افزار Sketchup از کمپانی Trimble

اسکچاپ نرم افزاریه که اختصاصا برای شبیه سازی معماری ساخته شده. کار کردن با اسکچاپ بیش از حد راحته و آموزشهای زیادی هم ازش در دسترسه.

  • جزو پایه ای ترین نرم افزارهای شبیه سازی معماریه
  • تنوع زیاد پلاگین هاش از قابلیت های ویژه ی اسکچاپه
  • ارتباط خوبی با نرم افزارهای رندرینگ مثل مکس داره
  • خروجی های انیمیشن به شکل walkthrough و Flyover از ویژگیهای اسکچاپه
  • ارزونه و تقریبا 300 دلار معادل 4 میلیون تومن در سال هست

خب صحبت های یونس بنا تو این مرحله  یعنی بخش مدلسازی در CGI و آرکویز تموم شد. میریم سراغ محمد رضا محسنی تو بخش رندرینگ و در ادامه یونس بنا دوباره صحبتهایی در مورد بخش VR و انیمیشن انجام میده و در انتها هم مهرداد عزیزی کلا در مورد بیم و بخش مهندسی قضیه صحبت میکنه

ادامه مطالب در روزهای آتی در وبسایت منتشر خواهد شد.

نظرات بازدیدکنندگان گالری

سبد خرید محصول با موفقیت حذف شد. بازگردانی محصول
  • هیچ محصولی در سبد وجود ندارد.